Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Funkis

Menig
17 Aug 2025
4
1
Hei.

Skal skru fast et terrassedekke bestående av 148x48 trykkimpregnert.

Hvilken dimensjon på skruene bør jeg velge?

Skruene må klare å motstå tørkeprosessen og eventuell vridning i treverket.

4x100
5x100
5x120
5x140
5x150
6x100
6x120
6x140
6x160
6x180

Anyone?
Finnes det er knekkpunkt hbor jeg oppnår godt feste uten å blakke meg på skruer?

20250819_121453.jpg

Men er det ikke slik at tommelfingerregel er 1/3 av lengden er terrassedekket og 2/3 av lengden er i det det festes i...og da er vi på 150mm = dyre skruer. 🫣

5x100 hadde vært topp, så jeg håper du har rett.

Det er sterke krefter i en kliss bløtt trykkimpregnert 148x48 plank som tørker i sola.
6x120 som minimum og helst litt lenger skrue.
Dette vet du sikkert, men dette er ikke en normal dimensjon å bruke som terrassedekke.

Du har kanskje en god grunn til å bruke disse plankene, men du hadde nok halvert både plank og skruebudsjettet ved å bruke mer konvensjonell tykkelse. Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hvorfor så tykke bord?

• Love
Reaksjoner: kirderF
Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hvorfor så tykke bord?

Nå skal ikke jeg kuppe tråden til @Funkis og la vedkommende svare for egen del, men...

I 2009 bygget jeg terrasse rundt hele huset i 48x198 trykkimpregnert og jeg har ikke angret en eneste dag. :love:
Dønn solid. Ser bra ut. Føles fra ut å gå på. Gir et ganske "kraftig" og røfft utseende.
På hytta bygget jeg tilsvarende stor terrasse rundt hele hytten i 48x148. Nesten like kult!

Ja, det er galskap. Absolutt galskap! Ja, det er overkill. Men, ganske kult :cool:

Disse to terrassene har vært starten på ganske mange samtaler.
Når folk setter beina på terrassen er det ofte jeg har hørt..."er det 2tomx8tom?"
Gjerne etterfulgt av tramping og lett hopping opp og ned plankene...og "jammen er det 2 tom 8 tom - Jøie meg! "
:)

@Funkis, jeg har alltid skrudd 48x148 og 48x198 med 6x120mm.
Det er nok et minimum. Selv med 6x120mm vil du oppleve at enkelte plank vrir skruen tvers av under tørking.
Det er ikke til å unngå.
6x120 får du i pakker à 4-5-600 til fornuftig pris.
Går du opp til 140 eller 160mm skyter prisen i været.

• Like
Reaksjoner: LtdEdFred