Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
88
26
Skal ha stikkontakter under utheng fra 1etg hvor det er litt plass før muren under på utsiden.
Lurer på hva slags stikkontakt som egner seg?
Ute brukes ofte slike med lokk, men ser for meg det er mer aktuelt når det henges på vegg, her blir det jo rett ned. Nødvendig da?
Tips? Skal være 16A

1741940988551.png

@Flemming
Utendørs stikk har et krav om IP44.
Har ikke sett utendørs stikk med IP44 uten lokk.
Så lenge det er IP44, så kan du velge fritt.

Elektrikeren min ville ikke sette opp stikket der jeg ønsket, jeg ønsket litt skjult alla deg men fremdeles vertikalt. Spørs om din vil henge stikk opp ned ute. Hør med de.

Utendørs stikk er laget slik at de både er vanntette og har et dreneringshull i bunn slik at vann skal kunne renne ut. For at dreneringen skal fungere så forutsetter man som regel at stikket monteres vertikalt.

I tillegg må kabelen komme inn på et fornuftig sted og heller ikke lede vann inn i stikket, også det kan være krevende å få til om man monterer "i taket". Så jeg tror du bør sjekke med elektriker som @Kranglefanten sier :-)

Dette er en "merkelig" montering.
Jeg tviler på at du finner en seriøs elektriker som ønsker montere et åpent stikk uten lokk på denne måten.