Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Minjo

Sersjant
21 Feb 2025
10
2
Hei folkens!

Jeg vurderer å kjøpe denne lyslenken fra Clas Ohlson (eller noe som er svært likt):
Northlight LED Pro utbyggbar lyslenke med 5 års garanti
julelys12.jpg julelys1.jpg julelys123.jpg

Planen er å bruke den langt ute i hagen, men jeg har et lite problem: Første lyspunktet starter ca. 20 meter fra huset.

Jeg har derfor kjøpt denne 25 meters IP44-skjøteledningen:
Skjøteledning IP44
skjøteledning 25m.jpg

Oppsettet blir da slik:
Utestikk → skjøteledning → adapteren til lyslenken → selve lyslenken.

Naboen min hevder nå at dette er “ulovlig”, fordi jeg da har en 230V-høyspentforbindelse liggende i hagen.
Han mener stikkforbindelsen må sikres mot vann, snø og mekanisk belastning. Videre påstår han til og med at hvis det oppstår jordfeil og nettselskapet må rykke ut og feilsøke, kan jeg få regningen!! Jeg aner ikke om dette stemmer eller bare er typisk «nabosynsing».

Så spørsmålet er:
Hva er egentlig riktig måte å gjøre dette på når man skal få 230V ut til en lyslenke på en trygg og forskriftsmessig måte?
Er jeg helt på bærtur - eller er dette helt normalt og naboen bare overdramatiserer?

Naboen mente også at jeg måtte ringe elektriker og få montert jordspyd og ekstra jordfeilvern eller noe annet?
Han mener at jeg risikere at hele nabolaget står uten strøm fordi jeg pyntet et tre i hagen.

230v er ikke høyspent :)

slå ned noen pinner og koble sammen slik at det ikke ligger på bakken

evt bruk noe slik: https://www.jernia.no/praktisk-hjem.../valux-muffe-for-skjøteledning-ute/p/12970261

og det virker som om naboen din er en sopp :) bare tull det han prater om.

du har sikkert eget jordfeilvern på kursen du kobler deg inn på. så om det blir en jordfeil o.l så slår dette bare ut jordfeilbryteren din. null stress

• Like
Reaksjoner: KristianM
Det er helt vanlig å koble midlertidige lyslenker til via skjøteledning. Risiko for jordfeil reduseres med jordfeilautomat eller egen jordfeilbryter koblet til ved start av skjøteledningen.

Skjøteledning må beskyttes mot skade, å kjøre over ledningen med bil må unngås. Henge den opp, eller legge den slik den ikke skades.

Er installasjonen permanent, eller effekten høy (eksempelvis lading av elbil) skal ikke skjøteledning benyttes.

Naboens påstand om strømmen i nabolaget skal påvirkes av feil på en skjøteledning er krisemaksimering. Tilkoblet uten fungerende jordfeilautomat eller jordfeilbryter kan en jordfeil oppstå uten sikring løser ut. Det er trolig stadig jordfeil til stede uten det påvirker strømnett på overordnet nivå.

Er feilen stor nok skal de nyere strømmålere avdekke jordfeil. Da blir huseier kontaktet og bedt om å utbedre feilen. Hele nabolag mørklegges ikke av en skjøteledning.

Har selv opplevd kortslutning i tilknytningskabel sikret med 80A smeltesikring. Anlegget med feilen ble utkoblet, midlertidig kabel koblet til, og senere byttet til permanent kabel. Nabolaget var upåvirket i hele perioden.

Du kan fortelle den høyspente naboen at hen ikke behøver å bekymre seg, du holder på med et LAVSPENNINGSANLEGG, ngen «høyspenning» her. ;)
Om du får en enkelt jordfeil innen trafokretsen, da vil ikke nabolaget påvirkes. Dette er en av fordelene ved IT fordelingsnett. Det er ikke for ingenting at deler av sykehus bygges med IT.
Hvis det ikke er jordfeilautomat på kursen kan en vurdere en pluggbar jordfeilbryter på støpselenden av skjøteledningen.
Her brukte brannmestern i bygda alltid skjøteledning til motorvarmeren på servicebilen når han hadde vakt.