Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Jboi

Sersjant
9 Feb 2025
19
11
Hei!
Hva ville dere valgt som styringsmekanisme for utelamper og utebelysning?
Astrour eller fotocelle?

Elektriker gir oss muligheten til å velge, kostnadsfritt.
Etter hva jeg forstår styrer den ene etter en kalender/klokke/tabell (astrour) og den andre etter faktisk dagslys utendørs (fotocelle).
Astrour monteres i sikringskapet, men fotocellen monteres ute?

Hva ville dere valgt?

631.jpg 651.jpg

• Like
Reaksjoner: Gro
Fotocelle må monteres ute på et sted der gatelys og annet utelys ikke forstyrrer. Lyset går på etter behov.
Astrour monteres i sikringsskapet og styres av en kalender md soloppgang/nedgang. Må stilles inn for ca breddegrad. Om en bor langt vest eller øst kan det være aktuelt å skjevstille klokka litt. Lyset følger soltid,, iIkke klokketid Fordelen her er at du kan legge inn mer logikk, f.eks å slå av utelyset midt på natten. Ulempen er at du trengerkanskje et eget rør fra skapet og ut. .

Her ble det montert en Plejd-puck. Den har astro-funksjon (og en rekke andre muligheter).

jeg har litt samme løsningen som OddG. dog SG-pille. funker som snus som astrour. sparer plass i sikringsskapet

kan bestemme hvor lenge før soloppgang/nedgang den skal skru på lysene etc

Vi har fotocellen fra Elko som du har lenket til @Jboi.
Fungerer helt topp.

Lysfølsomheten reguleres enkelt ved å skyve "dekselet" mer eller mindre fremfor sensoren på boksen.
Har ikke stilt min på sikkert 10 år.

Deilig med ting som bare fungerer uten tilsyn, justeringer og vedlikehold.
Astrouret både ser og høres "avansert" ut.

astrour er ikke mer avansert enn fotocella sånn egentlig i mine øyne, mindre arbeid med etablering er det også. fotocella må jo kables, og plasseres en plass den ikke får lys på seg fra lyskilden(e). astrouret innebygget i en "smarthus pille" er det jo bare å legge inn i boksen bak bryteren til utelampene. 3 minutter med konfig. og så kan man glemme den for framtida