Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PulverPadda

Korporal
3 Feb 2026
9
1
Bor et sted der jeg får korte strømbrudd et par ganger i måneden.
Spesielt på vinterstid er det alltid et tre som skal svikte under snøend tyngde og lene seg på en høyspentleder.

De er sjelden lange, men det er nok til at nettverk/wifi faller ned, alarmer piper, og enkelte tekniske ting må boote på nytt.
Jeg vurderer UPS Batteribackup for å holde noen kritiske ting i gang, typ fiberboks/router, smarthus-hub, kanskje sirkulasjonspumpe/styring til varmeanlegg.
Men jeg føler UPS-verdenen er litt IT-nerdy, og jeg vil gjøre det riktig og trygt i en bolig.

Hva ville dere prioritert å ha på UPS hjemme?
Holder det med å sikre nettverk og styring, eller gir det mening å ha sirkulasjonspumpe/varmestyring også?

Hvordan dimensjonerer man realistisk ift hvor mange watt og ønsket driftstid, og bør man styre unna billige modifisert sinus-løsninger hvis det er motor/pumpe involvert?

UPS dimensjoners av tre faktorer:
- Type UPS, Online, Line-interactive og Standby, der Online er de som er mest kostbar og Standby rimeligste varianten.
- Hvor mange VA UPS kan levere, høyere VA tall gir høyere pris.
- Hvor mange batteri som er tilknyttet. UPS kan utstyres med ekstra batteripakker som gir lengre driftstid.
Uten ekstra batteri bruker driftstiden å være ca 10 minutter nær full last.

Vedlagt bilde fra en eldre UPS på jobb der det var planlagt strømbrudd. Reduserte belastningen til 6%, 550 Watt / 715VA.
(Modellen kan levere maks 11 kVA.)
Da var estimatet 7 timer og 40 minutter. Denne UPS har 4 pakker der hver pakke har 20 stk 5Ah 12V blybatteri - totalt ca 200 kg med batteri.
Batteri er ikke helt nye - noe lengre tid ville være mulig med nyere batteri.

Jeg har ikke erfaring med å kjøre motorer tilkoblet UPS., annet enn pumpe for kondens fra varmpeumpe / kjøler. Selve varmepumpen er ikke kjørt på UPS.
Pumpene har små motorer.
Større motorer regner jeg med kan stille krav en ekte sinusbølge for at de skal fungere.

Det beste ville være å skaffe en eldre UPS som skal byttes i en nyere - og dermed kan en overta billig eller mot henting.
Å bytte batteriene blir av en del firma gjort en eller to ganger, så byttes hele UPSen etter ca 8-10 år.
Selve UPS kan vare mye lengre.

UPS.jpg

• Like
Reaksjoner: PulverPadda