Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Python

Sersjant
30 Jul 2025
12
12
Hei,
Spennende nettsted med mye spennende innhold.
Vi holder på å planlegge nytt hus og starter byggingen i 2026. En del av planen er å installere Ubiquiti UniFi Access som adgangskontroll i nyhuset.
Har mye Ubiquiti i gamlehuset og har akkurat kjøpt inn følgende for å teste litt (alltid smart) før jeg prosjekterer nyhuset:
Det var litt sløvt av meg å kjøpt Door Hub som kun styrer 1 dør, men jeg har nå bestilt Enterprise Access Hub som styrer opptil 8 dører for å få testet dette skikkelig.
Mitt første inntrykk er at dette er helt rått når man vurderer design, funksjonalitet og pris.
Man får litt Apple-følelsen helt fra man åpner esken. Alt bare fungerer.
I motsetning til Apple-produkter får man full tilgang til hundrevis av innstillingsmuligheter og tilpasninger - og ikke minst har Ubiquiti et åpent API.

Er det noen andre her inne som har erfaring med Unifi Access?
Er litt spent på driftssikkerhet over tid - og ikke minst stabilitet og sikkerhet.
Kommer til å montere dette i en testbenk her og bruke det flittig over tid for å teste mest mulig realistisk.
Vurderer også å montere alle komponentene i gamlehuset og rett og slett bruke det i hverdagen for å teste.

Bare så det er sagt så har bruker jeg Ubiquiti til brannmur, nettverk, videoovervåkning, NVR - så jeg er allerede godt bitt av basillen.
Men, det hadde vært kjekt å hørt fra noen som har testet dette over lenger tid? Anyone?

Andre synspunkter?

g3.jpgellock.jpgultra.jpgdoorhub.jpg8door.jpg

Jeg har dessverre ikke testet dette selv, men for å sitere meg selv i en annen tråd:

Vi skal snart i gang med å bygge ny enebolig og jeg liker tanken på å samle mange systemer i en teknisk løsning.
For meg fremstår en komplett Ubiquiti installasjon som en veldig fin ting i vårt nye hus.

Så jeg ser veldig frem til å lese dine erfaringer her på forumet etter hvert som du får testet og blir dus med systemet.
Håper virkelig du tar deg tid til å dele med oss andre, for det er kostbart å teste slik du gjør.
Hvis Ubiquiti Access er så bra som det ser ut, så er det fristende å starte med det HØYST nødvendige i er nytt hus, kable alt klart, og så kjøpe til komponenter etter hvert som lommeboken spiller på lag :)

• Like
Reaksjoner: Ola
Er litt spent på driftssikkerhet over tid - og ikke minst stabilitet og sikkerhet.
...
Men, det hadde vært kjekt å hørt fra noen som har testet dette over lenger tid? Anyone

Har dessverre ikke noe erfaring på egen kjøl, men skal invitere inn en UniFi-guru til dette forumet, han har solgt, montert, levert og drifter STORE Ubiquiti oppsett i ulike byer i Norden. Skal høre om han kan tenke seg å ta turen inn hit for en :coffee: eller :coffee::coffee::coffee:

Så jeg ser veldig frem til å lese dine erfaringer her på forumet etter hvert som du får testet og blir dus med systemet.
Håper virkelig du tar deg tid til å dele med oss andre, for det er kostbart å teste slik du gjør.

Hør! Hør! Hør!
❤️

Jeg spanderer gjerne både ☕ , 🍺 og 🍷 hvis du deler dine erfaringer hermed oss!

Jeg skal ha det samme, men har kjøpt motorlås til hoveddøren og el-sluttstykke fra step fordi det passer rett inn i døren jeg skal ha.

• Like
Reaksjoner: Zalo
Hvordan er det å montere
på nye dører her til lands? Noe spesielt man må tenke på? Slik jeg forstår det, trenger man vel ikke en faktisk lås i døra siden låsemekanismen sitter i dørkarmen? Eller har jeg misforstått hele greia?

Hei @piperalpha.
Dette er svært lett og eksakt samme fremgangsmåte her til lands som i utlandet.
Du må frese, hugge eller sparre ut litt av dørkarmen slik at den elektriske åpneren kan fungere etter intensjonen.
Det medfølger i pakken 3 ulike maler som du kan bruke til formålet,
Du velger riktig mal og fester den på dørkarmen din. Så kan du hugge ut passende mengde treverk med et huggjern/stemjern. Selv bruker jeg en liten enkel overfres.

Se forøvrig forklarende video her:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Slik jeg forstår det, trenger man vel ikke en faktisk lås i døra siden låsemekanismen sitter i dørkarmen?
Helt riktig. Du trenger ingen lås i selve døren.
Men, selv velger jeg å la låsen bli sittende sli kat jeg kan åpne døren med nøkkel i et nødstilfelle hvor det elektriske sluttstykket svikter.
Han man batteribackup på sitt Ubiquiti-system og to ulike dører inn/ut av huset, så er det helt sikkert ikke strengt nødvendig.
Men, jeg liker tanken på å kunne låse opp manuelt.

• Like
Reaksjoner: piperalpha
Ja, har satt opp og brukt brukt dette systemet i flere profesjonelle installasjoner (bolig og næringsbygg).
Det som slår meg er hvor godt Ubiquiti sine produkter fungerer ved lansering. De tester virkelig sine produkter godt.
Hvis det dukker opp noe trøbbel, så oppretter jeg en ticket på supporten til Ubiquiti, så fikses det utrolig raskt.

Kommer til å montere dette i en testbenk her og bruke det flittig over tid for å teste mest mulig realistisk.
Smart fremgangsmåte. Veldig smart!

Men, det hadde vært kjekt å hørt fra noen som har testet dette over lenger tid? Anyone?

Ja, det er bare å spørre hvis du lurer på noe.
Jeg er rett og slett imponert over hvor bra dette er, spesielt i forhold til prisen.
Et tilsvarende system levert av en tradisjonell leverandør av låsesystemer til næringsbygg prises ofte 10-50x. Helt sykt.

Du må frese, hugge eller sparre ut litt av dørkarmen slik at den elektriske åpneren kan fungere etter intensjonen.
Du velger riktig mal og fester den på dørkarmen din. Så kan du hugge ut passende mengde treverk med et huggjern/stemjern. Selv bruker jeg en liten enkel overfres.
Hei og takker for informativt svar! <3

Tror jeg begynner å feste grep om hvordan dette fungerer. Det eneste jeg sitter igjen med spørsmål om er:

Dersom man kjøper en alminnelig ytterdør fra det norske markedet, vil låsekassen den blir levert med ha en låsebolt og falle som begge passer inn i endestykket man får kjøpt fra Ubiquiti? For det er vel en forutsetning for at døren fungerer på "vanlig" måte? Basert på produktsiden, er det 3.9cm stor åpning på Electric Lock endestykket. Høres og ser litt lite ut, eller?

• Like
Reaksjoner: UbiquitiFanBoi
Hei og takker for informativt svar! <3

Tror jeg begynner å feste grep om hvordan dette fungerer. Det eneste jeg sitter igjen med spørsmål om er:

Dersom man kjøper en alminnelig ytterdør fra det norske markedet, vil låsekassen den blir levert med ha en låsebolt og falle som begge passer inn i endestykket man får kjøpt fra Ubiquiti? For det er vel en forutsetning for at døren fungerer på "vanlig" måte? Basert på produktsiden, er det 3.9cm stor åpning på Electric Lock endestykket. Høres og ser litt lite ut, eller?

Hei @piperalpha.

Se forøvrig forklarende video her:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Helt riktig. Du trenger ingen lås i selve døren.
Men, selv velger jeg å la låsen bli sittende sli kat jeg kan åpne døren med nøkkel i et nødstilfelle hvor det elektriske sluttstykket svikter.
Han man batteribackup på sitt Ubiquiti-system og to ulike dører inn/ut av huset, så er det helt sikkert ikke strengt nødvendig.
Men, jeg liker tanken på å kunne låse opp manuelt.
Hvordan får du til å montere ett elektrisk sluttstykke i karmen og ikke ha låskasse i døra?Eller er det noe jeg ikke helt forstår?

Jeg skal ha det samme, men har kjøpt motorlås til hoveddøren og el-sluttstykke fra step fordi det passer rett inn i døren jeg skal ha.
Step var i allefall helt sinnsyk bra kvalitet når jeg jobbet i bransjen, men kostet også deretter.
Aldri problem med at døren ikke gikk i lås

Hvordan får du til å montere ett elektrisk sluttstykke i karmen og ikke ha låskasse i døra?Eller er det noe jeg ikke helt forstår?
Litt dårlig formulert av meg. Man trenger ikke lås, altså låssylinder, i døren. Man må nødvendigvis ha en lås*kasse*.

I følge chatGPT, er det mulig å montere en låskasse med låsbolt fastmontert i "låst" tilstand - så kan man bruke blindskilt der sylinderen vanligvis er. Når låsemekanismen sitter i karmen, er jo det teknisk sett mulig men mindre robust; blir det feil i mekanismen og man ikke kan låse opp døren fra låskassen, kommer man ikke inn.

• Like
Reaksjoner: UbiquitiFanBoi

Jeg står og montere en akkurat nå, se bildet nedenfor.
Døren er en dobbel/tofløyet Swedoor og den smetter rett inn med store stålplaten.
På selve dørbladet sitter det en Yale Doorman, som jeg lar bli sittende.
Da kan døren åpnes både med elektrisk sluttstykke og med Yale Doorman.

UACC-Lock-Strike-Secure-15mm.jpg

• Love

Jeg ordlegger meg nok litt klønete. Jeg driver med IT til daglig. Er ingen låssmed. :)
Låskassen og dørhåndtak blir sittende, men man velger selv om man vil ha en låssylinder sittende - eller blindlokk.

• Like
I følge chatGPT, er det mulig å montere en låskasse med låsbolt fastmontert i "låst" tilstand - så kan man bruke blindskilt der sylinderen vanligvis er. Når låsemekanismen sitter i karmen, er jo det teknisk sett mulig men mindre robust; blir det feil i mekanismen og man ikke kan låse opp døren fra låskassen, kommer man ikke inn.
Det du skriver her stemmer 100%.
Når det er sagt. På ytterdør ønsker jeg alltid å kunne låse opp med nøkkel som backup.
På innerdører til f.eks. møterom osv, så er det kult uten låssylinder.

• Like
Uten å fornærme noen(chatgpt)så virker det som en litt jalla løsning som blir å fungere dårlig
Tror ingen lar seg fornærme av det du skriver, men det har jo ikke rot i virkeligheten.
Jeg har montert 260-270 units, stort sett i næringsbygg, og ikke en har feilet enda.
Mulig jeg har hatt flaks og fått produkter fra produksjonsserier med god kvalitet :p

• Like
Jeg står og montere en akkurat nå, ...
Kult å få dokumentasjon rett fra felten!
:)

Men, det er her spørsmålet mitt kommer. På bildet ditt, ser vi at endestykket du erstatter har tre hull. En Yale Doorman har én hakereile, én sperrefalle og én falle (se bilde). Det ser ut som det er en smal sak å skifte ut endestykket med den lengre stålplaten som du holder i. Men jeg greier ikke å se hvordan sperrefallen og fallen passer med Ubiquiti sitt endestykke, som bare har ett av de tre hullene. Beklager på forhånd om det er noe obvious jeg ikke skjønner :LOL:

Skjermbilde 2025-08-23 kl. 18.29.50.png

• Like
Reaksjoner: Gerhards
Kult å få dokumentasjon rett fra felten!
:)

Men, det er her spørsmålet mitt kommer. På bildet ditt, ser vi at endestykket du erstatter har tre hull. En Yale Doorman har én hakereile, én sperrefalle og én falle (se bilde). Det ser ut som det er en smal sak å skifte ut endestykket med den lengre stålplaten som du holder i. Men jeg greier ikke å se hvordan sperrefallen og fallen passer med Ubiquiti sitt endestykke, som bare har ett av de tre hullene. Beklager på forhånd om det er noe obvious jeg ikke skjønner :LOL:Vis vedlegget 2814
Ja, du beskriver egentlig det jeg også lurer på. Fallen holder døren til karm når den er lukket.

Tror ingen lar seg fornærme av det du skriver, men det har jo ikke rot i virkeligheten.
Jeg har montert 260-270 units, stort sett i næringsbygg, og ikke en har feilet enda.
Mulig jeg har hatt flaks og fått produkter fra produksjonsserier med god kvalitet :p
Jada har også montert flere hundre, antakeligvis flere av Step sine på div høysikret bygg. Tviler ikke på kvaliteten, men lurer på det tekniske. Feks vilken låskasse brukes mot sluttstykket du viser til

• Like
Reaksjoner: Gerhards
På selve dørbladet sitter det en Yale Doorman, som jeg lar bli sittende.
Da kan døren åpnes både med elektrisk sluttstykke og med Yale Doorman.

Beklager sent svar, men vi har stått og klødd oss i hodet i 2 timer nå over det samme.
Dette er første gang vi kombinerer den med Yale Doorman og det var verre en antatt.
Som sagt er jeg ikke låsesmed, så dette ble fort komplisert i kombo med Yale Doorman.

Men, det er her spørsmålet mitt kommer. På bildet ditt, ser vi at endestykket du erstatter har tre hull. En Yale Doorman har én hakereile, én sperrefalle og én falle (se bilde). Det ser ut som det er en smal sak å skifte ut endestykket med den lengre stålplaten som du holder i. Men jeg greier ikke å se hvordan sperrefallen og fallen passer med Ubiquiti sitt endestykke, som bare har ett av de tre hullene.
Jeg klarer ikke å se hvordan vi skal få dette til å fungere sammen uten å modifisere det store Ubiquiti endestykket.
Sperrefallen er det uproblematisk å stanse ut et spor til, men fallen er det værre med.

Hvis vi ikke finner en løsning litt kjapt må vi få en låsesmed hit og bytte låskassen.
Hadde jo håpet å slippe det, men...

• Wow
Tipper låsesmeden sier at dere må sette inn en låsekasse hvor fallen betjenes med dørvrider.
Jeg mener du kun kan benytte låskass med hakereile og sperrefall.

Ubiquiti-systemet virker fint, men jeg hadde droppet Ubiquiti sitt sluttstykke og montert noe beregnet for det nordiske markedet.
Ubiquiti-systemet (hubben) leverer fint 12V / 1A og det driver det meste fra ASSA Abloy.
Et ASSA Abloy sluttstykke trekker typisk 25mA og maks 500mA

Har i likhet med flere her inne sjekket samtlige komponenter og det er kun ett sted jeg får hang-up og det er det elektriske sluttstykket.
Det vil kreve utskifting av låskasse på samtlige dører i mitt hus og garasje for å fungere.
Ettersom alle HUB'ene kan drive alt av elektriske sluttstykker med 12V og 1A, så har du full frihet på den fronten.
I mitt nye hus vil jeg montere alt Ubiquiti selv og trekke kabler frem til det elektriske sluttstykket og la låsesmed montere alt av låser og sluttstykke.
Jeg hater å frese/drille i dører til 20-30.000 for å tilpasse til låskasser og sluttstykker.
Låsesmed er et fag som man blir god i, og en ytterdør som lukker og låser prikkfritt har en stor verdi i min verden.

• Like
Reaksjoner: Julenissen