Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sveinungen

Sersjant
24 Jan 2025
17
15
Norge
Det dukker stadig opp vanskelige spørsmål i forbindelse med husbyggingen.
Elektriker lurer nå på hvilken type nettverkskabel jeg ønsker.
Han tilbyr Cat.5 Cat.6 Cat.6a og Cat.7 kablet nettverk.

Det er ikke store prisforskjellen per datapunkt, men summen av alle hundrelappene gjør at jeg blir skeptisk.
Samtidig vil jeg ikke velge noe billig nå og andre senere - eller enda værre: måtte bytte kabler når det kommer noe som krever bedre kabler.

Hva trenger jeg?
Holder det med kat.5 eller bør jeg gå for det dyreste cat.7 ?
Hva er egentlig forskjellen?

• Like
Reaksjoner: Micro og Televimsen
I 2025 ville jeg lagt enten kat6a eller kat7a i et nytt hus.
Det er en grei balanse mellom moderne ytelse og pris.

Jeg anbefaler deg å legge kat7a i rør til hvert datapunkt også legge et tomt trekkerør til samme veggboks slik at du enkelt kan trekke ny kabel senere. Dette hvis du legger rør og kabel selv. Hvis du bruker elektriker til dette så er det naturligvis et kostnadsspørsmål og det holder fint med et trekkerør og tilhørende kat7a kabel :)

Du kan fint trekke alle rør og datakabler selv, så er det sagt!

• Like
Reaksjoner: Micro og Televimsen
Vi har kategori 7 datakabler i vårt hus.
Det kostet en liten formue men vi er lovet at det er en god investering for fremtiden.
Vi valgte å stole på elektrikerens råd.

Hos oss er det datauttak 3 steder til TV, 2 datauttak i tak til trådløst nettverk og datauttak på et soverom vi skal bruke til kontor.
Alle kabler er samlet i teknisk rom i et datskap.
I dette dataskapet kommer også fiber fra Telenor inn.

Vedlegg

• Skjermbilde 2025-01-30 212605.png
    Skjermbilde 2025-01-30 212605.png
    313,9 KB · Sett: 0
Nå har vi et gammelt hus uten en eneste datakabel.
Hos oss går alt trådlaust og vi er happy med det.
Det vil si at alle er happy, bortsett fra gaming-sønnen som klager over delay og pingtider som gjør gaming vanskelig.

Men, når vi bygget ny hytte ble vi anbefalt å legge opp 3-4 datapunkter og sette inn et lite dataskap.
Det fungerer helt fint og minimerer bruken av løse nettverksledninger på gulvet.
Det kosten noen tusenlapper, men det blir jo veldig ryddig og strøkent.

• Like
Reaksjoner: Maya
Elektriker lurer nå på hvilken type nettverkskabel jeg ønsker.
Han tilbyr Cat.5 Cat.6 Cat.6a og Cat.7 kablet nettverk.

Når du sier at det kun er noen hundrelapper prisforskjell, mener elektrikeren da per meter, per datapunkt eller på hele leveransen?
Det er litt avgjørende.
Hvis det er snakk om noen få hundrelapper per datapunkt, så ville jeg definitivt gått for Kat.7.

Den kabelen er solid skjermet og klasset inn med solid båndbredde.
Det gir en stabil god overføringshastighet og du trenger ikke være bekymret for at elektriske ledninger støyer inn og skaper krøll.

Kat.7 legges som standard alle steder jeg jobber nå.

I stedet for å bekymre meg for noen hundrelapper ville jeg satt pris på at elektriker spør og gir deg valget.
Sørg for å trekke tilstrekkelig med datapunkter og sett gjerne et datapunkt oppe i taket på husets høyeste punkt.
Der vil du mest sannsynlig sette et trådløst aksesspunkt med tid og stunder. Da får du de beste forhold for god wifi dekning.

• Like
Reaksjoner: Sveinungen
Hos oss er det montert Kat.7
Fungerer helt fint i hele huset.

Vi har ett dataskap i boden.
Derfra går det kabel til tv-oppe, tv-nede, kontor, kamera ved inngangsdør, kamera i garasje, dørklokke, wifi-antenne oppe ved taket og ett uttak på hvert av barna sine soverom. De nektet å flytte inn hvis de måtte game via wifi i frykt for lægging i spillet. Herregud.

• Like
Reaksjoner: Sveinungen
cat7 er bare unødvendig pengebruk pr i dag. cat6/6a holder i massevis, både i dag og i laangt inn i framtida

med mindre man skal kable nettverk hos CERN så vil ikke cat7 gi deg noe som helst

• Like
Reaksjoner: Sveinungen og Yalla
Båndbredde:
- Cat.6 - 250MhZ
- Cat.7 - 600 MHz

Skjerming:
- Cat6 er avhengig av den naturlige tvistingen av kobbertrådene for å kansellere elektromagnetisk interferens (EMI) mellom parene, og har ingen skjerming.
- Cat7 legger til individuell skjerming rundt hvert tvunnet par, noe som forhindrer EMI og krysstale for bedre signal kvalitet.

Cat7-kabler bygger videre på ytelsen til Cat6-kabler ved å legge til individuell skjerming rundt hvert tvunnet kobbertrådpair for å redusere krysstale ytterligere.

Her er noen av de viktigste forbedringene Cat7 prøver å tilby:

Økt frekvensstøtte:
Cat7 er spesifisert for frekvenser opptil 600 MHz, sammenlignet med 250 MHz for Cat6. Denne høyere frekvensen kan teoretisk muliggjøre nettverkshastigheter over 10 Gbps, men både Cat6 og Cat7 er vurdert til å støtte 10GBASE-T. Å bytte ut din Cat6 med Cat7-kabel vil ikke gi deg en hastighetsøkning uten å oppgradere nettverksutstyret ditt.

Forbedret beskyttelse mot krysstale: Den individuelle skjermingen rundt hvert trådpair er designet for å minimere elektromagnetisk interferens mellom kablene. Dette hjelper med å hindre signalforvrengning og optimalisere overføringskvaliteten i områder med høy interferens.

Støtte for avanserte 10G+-nettverk: De forbedrede spesifikasjonene gjør Cat7 egnet for høyhastighets 10GBASE-T-nettverk og potensielt raskere fremtidige standarder. Virkelige hastigheter vil avhenge av faktorer som kabelens lengde og teknologiske implementeringer av nyere standarder i fremtiden.

Mål for premium ytelse: Cat7 har som mål å tilby den høyeste frekvensen, laveste krysstale og minst signalfeil blant vanlige kobberkabelkategorier. Det er godt egnet for nettverksmiljøer med høy tetthet, hvor interferens fra andre kabler sannsynligvis forekommer.

Cat7 prøver å presse grensene for skjermet tvunnet par-kabling utover Cat6, men det å bare bytte ut Cat6 med Cat7 vil ikke gi deg et raskere nettverk. Mens begge møter 10GBASE-T-kravene, gir Cat7 teoretisk rom for å håndtere raskere hastigheter med fremtidens nettverksutstyr. Den forbedrede skjermingen hjelper også med å optimalisere robust signaloverføring ved å redusere støy på kabelen, noe som kan være nyttig i områder med høy signalinterferens.

fortsatt bare unødvendig pengebruk på noe man ikke trenger, hverken nå eller de neste 20 år. med mindre man skal introdusere eldre teknologier som elko-link etc. som da kjører kabeltv signal via nettverket fra elkolink forsterkeren. kabel er dyrere, kontakter er dyrere. og mer arbeidsomt å terminere

Når du sier at det kun er noen hundrelapper prisforskjell, mener elektrikeren da per meter, per datapunkt eller på hele leveransen?
Det er litt avgjørende.
Hvis det er snakk om noen få hundrelapper per datapunkt, så ville jeg definitivt gått for Kat.7.

Det var snakk om 200,- mer per datapunkt ved Kat.7 i stedet for Kat.6

Min holdning til faste og skjulte installasjoner er at det er bedre med overkill enn å holde dagens krav. Med 200kr mer per punkt så ville jeg ha gått for CAT 7.