Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Modul

Menig
25 Jan 2026
2
0
Jeg er i gang med vannbåren gulvvarme i kjelleren og skal legge PEX før støp.
Jeg har lyst til å være 100% trygg på at alt er tett før det dekkes til, og derfor vil jeg trykkteste skikkelig.
Samtidig vil jeg gjøre dette på en praktisk måte uten å kjøpe masse proffutstyr, spesielt med tanke på at dette mest sannsynlig er noe jeg gjør én gang i livet.

Jeg ser ulike anbefalinger på trykk, varighet og om man bruker luft eller vann.
Hvilket testtrykk og hvor lenge er fornuftig i en vanlig boligprosjekt?

Bør jeg trykkteste med vann/manuell pumpe, eller går det greit med luft/kompressor?
Hvordan håndterer dere endringer i temperatur så man ikke feiltolker lekkasje?

Noen anbefalinger på enkel pumpe/manometer som duger?
Andre innspill på utstyr jeg trenger? og fremgangsmåte?

Jeg fikk ikke tak i trykktesteren pga sommerferie så i mitt tilfelle så trykket jeg rørene med vann, lukket systemet og sjekket at det var god sprut ut fra lufteventil på samlestokkene et par dager etter. Også en fordel å ha vann i så de ikke flyter opp like lett ved støp. Det aller beste er å bruke tungtvann 😅.

Trykkteste lange strekk med bare luft tror jeg ikke du skal gjøre - det blir voldsomt med energi som skal løs veldig fort om det "sprekker". Vann er mye tryggere fordi det ikke komprimeres på samme måte, ergo lite energi om noe skulle skje.

Proffene bruker pumpe ala https://www.vvskupp.no/ironside-proevetrykkspumpe-12-liter-12-1108392. Hvis du skal gjøre dette uten å kjøpe noe du ikke allerede har så hadde jeg fylt opp anlegget med vann og så trykksatt med luft de siste centimeterne og målt med manometer. Hvis du skal ha isolasjon under PEX-rørene dine hadde jeg festet dem i den, de som var hos oss brukte noe ala denne https://www.vvskupp.no/wavin-alpha-plastkrampe-oe20-mm-43972 som ble montert med magasinverktøy.

OK, så trykktesting med vann virker fornuftig.

3000,- for nødvendig utstyr er jo en overkommelig sum for å teste på egenhånd.
Ser at den prøvepumpen kan teste ved trykk opp mot 60bar, noe som virker noe høyt til mitt bruk. :oops::)
Noen som har noen tanker om hvor mange kilo trykk jeg bør bruke under testing ved komprimert vann?
Og hvor lenge det må stå ved gitt trykk for at jeg skal erklære opplegget for tett?

Noen som har noen tanker om hvor mange kilo trykk jeg bør bruke under testing ved komprimert vann?
Og hvor lenge det må stå ved gitt trykk for at jeg skal erklære opplegget for tett?
Trykktesting av gulvvarmerør skal gjennomføres med vann.
Anbefaler å teste ved ≥ 4 bar og ≤ 6 bar. Følg produsentens anbefaling.
Personlig lar jeg det stå slik i 30min før jeg kontrollerer og leser av trykk.
Så lar jeg det stå i 3 timer og leser av på nytt. Et tett anlegg har gjerne trykkfall de siste 3 timene som er nær null.