Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spaghetti

Sersjant
22 Feb 2025
21
6
Noen som har erfaring, synspunkter og tanker om moderne vinylgulv som imiterer tre?
Jeg lurer på slitestyrke og levetid, og hvordan det oppleves under føttene.

Er det så vannfast som reklamen skryter av?
Hvilken type verktøy bruker man for å kappe vinylplanlene?

Enn så lenge har jeg sett på Pergo Vinylgulv.

square lr (1).jpeg square lr.jpeg

Jeg har selv brukt trelignende vinylgulv fra Pergo i noen år.
Føles ganske varmt og behagelig under føttene, ikke så kaldt som fliser eller ekte tre kan være.
Slitestyrken er god — det tåler trafikk og møbler bra, men merk at tunge møbler med tynne ben kan lage merker over tid.
Vannbestandigheten er bedre enn tre, men det gjelder å ha tette skjøter — små lekkasjer eller mye fukt over tid kan fortsatt gi problemer.
Når det gjelder kutting/kapping: Bruk fint sagblad og ta deg god tid, så blir kanten pen. Unngå å “tvinge” vinyl, den kan sprekke eller deformere.
Utseendet og følelsen av tre er veldig troverdig — strukturen og mønsteret gjør at man må se nært for å se forskjell.

Vinylgulv kan være et godt valg – varmt, stille og lett å holde rent – men man må velge kvalitet, være nøye med underlaget og tenke på hvordan rommet brukes.

Er det noen her som har hatt trelignende vinylgulv i flere år? Er ikke dette et ganske nytt produkt?
Holder det seg like pent, eller har dere opplevd at det mister glans eller får bølger med tiden?