Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sommerbris

Korporal
30 Des 2024
8
7
Norge
Er det tillatt å trekke flere kurser i samme rør, eller må det være separate rør for hver kurs?

Kan jeg trekke kabler til komfyr og koketopp i samme rør?
Dette er i et nytt hus og jeg skulle gjerne lukket veggen nå ganske raskt og har ikek tid til å vente på at elektriker komemr og ser på det.

Noen andre kan sikkert svare deg mer korrekt i forhold til forskriftens krav, men hvorfor ikke bare trekke to rør og ferdig med det?
Da er du på den sikre siden.
Eller hva med å ta en telefon til elektrikeren og spørre hva han ønsker/tenker?

Er det tillatt å trekke flere kurser i samme rør, eller må det være separate rør for hver kurs?

Dette vet elektriker, men stort sett går dette helt fint.
Det avhenger av type kabler, hvordan røret er forlagt (på vegg/støpt ned), lengden på kablene, belastningen og hvordan dette sikres.

Hvis en skal trekke flere kurser i samme røret må en generelt gå opp ett tverrsnitt på begge kursene. For å få 15-16A til stekeovn trengs 4mm2, for å få 20A til koketopp trengs 6mm2. Skal en ha 25A må en gjerne opp i 10mm2.
Konklusjonen er: det er teknisk mulig men i praksis helt på trynet å trekke kurser til både koketopp og stekeovn i samme rør.

Legg egne rør.

Mener det er noen regler på det her, altså at det ikke er lov. Men jeg er ikke elektriker.
Mitt forslag er å bare legge et eget rør selv, ta bilder slik at du viser elektriker at det ligger rett. Er liksom nå eller aldri, verd den lille jobben.

Jeg regner med elektrikern er elektrikker og har nok mer kunnskap, så da er det kanskje lov, men kan du forklare meg hvorfor det er greit å trekke to kurser i samme rør dersom tversnittet er høyere?
På hvilken måte er dette greit i praksis og på hvilken måte er det greit lovmessig?

Vet det er jo kurser som går i samme rør over et par meter hos meg. Har vel inntrykk av at det i praksis ikke er noe problem, men egentlig ikke helt innafor.

Problemet er varmen som ledningene avgir.

Kabler blir oppvarmet når det går strøm gjennom dem.
Til mer strøm det går til varmere blir de.
Formelen er i korte trekk
Effekt=strøm x strøm x ledningsmotstand
P=IxIxR
Ved å øke tversnittet blir ikke kabelen like varm siden ledningsmotstanden minker.
Skal vi ha to kurser i samme røret vil vi få dobbelt så mange ledninger til å varme opp røret som om vi bare hadde hatt en kurs.
Vi ender normalt opp med å lage oss problemer med å trekke flere kurser i samme rør.
Det er lov om en gjør det riktig men normalt er det både enklest og best å bruke separate rør.

• Like
Reaksjoner: SnirkelSagen
Problemet er varmen som ledningene avgir.

Kabler blir oppvarmet når det går strøm gjennom dem.
Til mer strøm det går til varmere blir de.
Formelen er i korte trekk
Effekt=strøm x strøm x ledningsmotstand
P=IxIxR
Ved å øke tversnittet blir ikke kabelen like varm siden ledningsmotstanden minker.
Skal vi ha to kurser i samme røret vil vi få dobbelt så mange ledninger til å varme opp røret som om vi bare hadde hatt en kurs.
Vi ender normalt opp med å lage oss problemer med å trekke flere kurser i samme rør.
Det er lov om en gjør det riktig men normalt er det både enklest og best å bruke separate rør.
Takk for svar, hvilke krav stilles det for at to kurser i samme rør skal være lovlig?

Kort sagt at strømføringsevnen må være stor nok for alle kursene slik at ledninger og koblinger ikke blir for varme.
Akkurat som med alt av opplegg.
Ved to kurser i samme rør vil strømføringsevnen reduseres til 80%.

• Like
Reaksjoner: SnirkelSagen