- 14 Jun 2025
- 7
- 1
Vurderer tilbakeslagsventil eller en form for kloakkstopp (tips?) for å redusere risiko ved kraftig nedbør og eventuelt tilbakeslag i avløp.
Spesielt i kjeller har jeg hatt et problem med at kloakk tranger inn i kjelleren når det er mye nedbør.
Jeg ser det finnes mange varianter, og er usikker på beste plassering og hva som er “smart” over tid.
Monteres dette typisk i inspeksjonskum ute, eller inne på avløpsstrekket?
Hos meg piler det kloakk opp av sluket og det er mildt sagt ulææækkert!
Hvor mye vedlikehold må man regne med rensing og inspeksjon og hvor ofte?
Regner med at en slik ventil øker risikoen for at noe tar grep og fester seg på vei ut?
Er det sånn at tilbakeslagsventilen er en kilde til opphopning og tette avløp?
Finnes det løsninger som er mer driftssikre en nandre? Klaff vs kule, rustfritt, gnagersikring osv?
Er det noe man bør være obs på med tanke på frost, minimumsfall og tilgang for service?
Spesielt i kjeller har jeg hatt et problem med at kloakk tranger inn i kjelleren når det er mye nedbør.
Jeg ser det finnes mange varianter, og er usikker på beste plassering og hva som er “smart” over tid.
Monteres dette typisk i inspeksjonskum ute, eller inne på avløpsstrekket?
Hos meg piler det kloakk opp av sluket og det er mildt sagt ulææækkert!
Hvor mye vedlikehold må man regne med rensing og inspeksjon og hvor ofte?
Regner med at en slik ventil øker risikoen for at noe tar grep og fester seg på vei ut?
Er det sånn at tilbakeslagsventilen er en kilde til opphopning og tette avløp?
Finnes det løsninger som er mer driftssikre en nandre? Klaff vs kule, rustfritt, gnagersikring osv?
Er det noe man bør være obs på med tanke på frost, minimumsfall og tilgang for service?