Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AlfAlfa

Sersjant
28 Jan 2025
17
16
Noen her inne som har erfaring med Thermia Atlas vann-vann bergvarmepumpe?
Se vedalgte datablad og brukerveiledning.

Vi planlegger en slik i et nytt hus med BRA på 275m2.
Rørlegger #1 mener at vi fint kan klare oss med 3-12kW modellen, men Rørlegger #2 mener huset er så stort at vi bør gå opp til modellen med 4-18kW.

Noen som har innspill på dimensjonering av varmepumpen eller som har testet den i bruk?

Vedlegg

For 16 år siden bygget vi et kundetilpasset Boligpartner Kongsheim.
Du kan lese mer om det på ByggeBolig.no hvor jeg den gang laget en byggeblogg:
Byggebolig.no - kirderf: Boligpartner Austergaard / Kongsheim

Vi boret da en energibrønn på 240 meter og satt inn en Thermia Diplomat Optimun G2 som leverer varme til gulvvarme i hele huset.
Ca. 100m2 i betong (1. etg) og ca. 100m2 i spongulv (2. etg).

Bortsett fra noe småplukk har den ruslet og gått i 16 år uten tilsyn og justering.
De småtingene som har dukket opp har vært greie å løse:
  • defekt shunt som styrer vann mellom gulvvarme og oppvarmin av varmtvann (byttet på garanti)
  • Defekt hovedkort (byttet på garanti)
  • Defekt kontaktor som legger inn varmekolbe trinn på 3kW og 6kW
Nå har vi kjøpt tomt og skal snart i gang med å bygge nytt hus og det er helt naturlig for oss å se hen til Thermia Atlas som virker være mye av det samme, men i en mer moderne og oppgradert versjon.

Jeg har altså ingen erfaring med modellen du stiller spørsmål om, men jeg har god erfaring med Thermia.
Etter mitt kjøp av varmepumpe ble Thermia først kjøpt opp av Danfoss og deretter solgt til Stiebel Eltron Group.
Produktkvaliteten virker ffremdeles være på topp!

De småtingene som har dukket opp har vært greie å løse:
  • defekt shunt som styrer vann mellom gulvvarme og oppvarmin av varmtvann (byttet på garanti)
  • Defekt hovedkort (byttet på garanti)
  • Defekt kontaktor som legger inn varmekolbe trinn på 3kW og 6kW

Ble litt skeptis til kvaliteten på Thermia nå @kirderF .
Det virker jo som om du har byttet ganske mange deler i løpet av årene den har vært i drift?