Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
183
80
Kjøpte denne plast toppen på megaflis, men hvordan vanntetter jeg?
Lim/fuge eller noe annet?

Vedlegg

• 20250725_200942.jpg
    20250725_200942.jpg
    1,8 MB · Sett: 15
  • 20250725_201007.jpg
    20250725_201007.jpg
    1,9 MB · Sett: 15
Hvem som har installert dette?

Her blåser jo vind rett inn i veggen din.

Som regel skummes det i åpningen ved vindsperren innenfor treverket, de som gjør det bra får det helt vindtett med bare det, men vurder også vindtettingstape over der igjen, eventuelt tec7 som siste forsegling.

Plasttoppen er bare ment som beskyttelse mot sol/estetisk/gnaging på rør, men du kan bruke tec7 eller annen fuge hvis du vil.

Hod meg er det forboret to 3mm hull i plastdekselet og så satt inn to små treskruer som fester dekselet til veggen.
Før det ble skrudd fast ble det lagt en stripe Tec7-liknende masse mellom trevegg og plastdeksel.

Vedlegg

• IMG_6818-e1464704446297-768x1024.jpg
    IMG_6818-e1464704446297-768x1024.jpg
    113,7 KB · Sett: 7
Hvem som har installert dette?

Her blåser jo vind rett inn i veggen din.

Som regel skummes det i åpningen ved vindsperren innenfor treverket, de som gjør det bra får det helt vindtett med bare det, men vurder også vindtettingstape over der igjen, eventuelt tec7 som siste forsegling.

Plasttoppen er bare ment som beskyttelse mot sol/estetisk/gnaging på rør, men du kan bruke tec7 eller annen fuge hvis du vil.
Nei, hvem, det aner jeg ikke ^^.
Kjøpte huset for halvannet år siden, i den forbindelse pusset vi opp stua, så da har jeg løsnet varmepumpa og dradd den inn for å få gips bak.
Nå er det tilbakeføring.
Før var det byggskum inni om jeg ikke husker feil. Litt i overkant stort hull. Glava har jeg lagt inn selv for et par dager siden, fungerer fint nå med sol og varme, men tirsdag blir det regn.
Tenkte glava var bedre enn skum mtp eventuell fremtidig demontering om man bytter pumpe i fremtiden.
Eller hva?

Hod meg er det forboret to 3mm hull i plastdekselet og så satt inn to små treskruer som fester dekselet til veggen.
Før det ble skrudd fast ble det lagt en stripe Tec7-liknende masse mellom trevegg og plastdeksel.
Takk, da tror jeg det kan være løsning her også,

• Like
Reaksjoner: 2Takt
Da er det ikke vindtett, med mindre jeg misforstår.

Skum fjernes lett ved bytte av pumpe og rør.

Hvis man kikker på bildet som viser montering, med plastkåpe limt/skrudd mot ytterkledning - så ser jo dette veldig vindtett ut for meg.

• Like
Reaksjoner: 2Takt
plastkåpen er hul hele veien til ytterdelen, det er ingenting inne der som stanser vind fra å reise inn i veggen. Med mindre man har forseglet det et sted.

Men sikkert bare jeg som ikke ser noe ja.

Kommer også vind fra baksiden av treverket som vil gå inn i hullet hvis det ikke forsegles.

Sist redigert:
Sånn gjorde jeg det. Tok av kledningen og la alt skjult bak. Skummet litt og teipet mot GU.

Vedlegg

• IMG_7920.jpeg
    IMG_7920.jpeg
    544,8 KB · Sett: 13
  • Like
Reaksjoner: GlaLaxen og Arne
Her en en god veileder fra Norsk Varmepumpeforening:
Jeg synes denne er veldig god og tett på beste praksis når det gjelder ettermontering av varmepumpe.
Fremgangsmåten er noe annerledes ved installering i nye bygg, da får man bl.a. tilgang til åkomme til med mansjetter i stedet for lim.

Slik tetter du gjennomføringer i nye boliger

Med gjennomføringsrør, teip, dobbel tetting og tålmodighet til riktig tid er det meste løst.

1gjennomforing-sett-ovenfra-vindsperre-til-venstre.jpg
Gjennomføringsrøret går fra vindsperre utvendig (plata il venstre) inn til dampsperra i plast.

I nye, lekkasjetette boliger er det smart å bruke lekkasjetette gjennomføringsrør. Og de skal gå fra dampsperre til vindsperre, ikke hele veien gjennom veggen. På den måten er det mulig å tette både mot vindsperre og dampsperre.

– Når du vet hvordan du skal gjøre det, er det ikke vanskelig å sørge for tette gjennomføringer, sier Are Troli, daglig leder i Nek AS. Are har lang erfaring som varmepumpeinstallatør og har i tillegg fagbrev som tømrer, så han er godt vant med lekkasjetetting.

Derfor spurte Varmepumpeforeningen Are om hjelp til å lage lekkasjetette gjennomføringer i en demo-vegg som skal stå på vårt kurssenter på Kuben Yrkesarena. Denne veggen er uten isolasjon slik at det er mulig å se flere trinn og den ferdige gjennomføringen.
– Med gode rutiner tar ikke dette lang tid, poengterer Are.

Her får du oppskriften!

Før du går i gang
Dette trenger du i tillegg til vanlig montasjeutstyr

• Gjennomføringsrør med kant
  • Hullsag i to størrelser:
  • En like stor som kanten på gjennomføringsrøret, og en like stor som selve gjennomføringsrøret
  • Lim (Tec7 eller tilsvarende)
  • Teip som er godkjent for tetting mot vindsperre og dampsperre
2gjennomforing-hullsager-limjpg.jpg
Bruk et gjennomføringsrør med kant, og hullsager i to størrelser.

Dette må du huske på
  • Gjennomføringsrøret skal gå fra dampsperre innvendig fram til vindsperre utvendig, ikke hele veien gjennom veggen
  • Ikke sag hull i dampsperra når du tar hull innvendig!
  • Hold deg på den sikre siden ved å tette dobbelt: Både med lim og med teip mot dampsperre og vindsperre

Lekkasjetette gjennomføringer, steg for steg

1. Ta hull innvendig og utvendig

3borer-pilothull.jpg
Begynn med å pilotbore som vanlig, med tilstrekkelig fall ut av veggen.

4hulltaking-utvendig.jpg
Ta hull utvendig gjennom både kledning og vindsperre/vindsperreplate. Her bruker du den minste hullsaga.

5hulltaking-gipsplate.jpg
Innvendig hulltaking.

Ta hull i gipsplate/innervegg med den største hullsaga.
Hullet er større enn ved vanlige installasjoner, så bruk montasjeplata og mål til slik at hullet ikke blir synlig utenfor innedelen når den er ferdig montert.
Pass på at du ikke skader dampsperra!

2. Skjær hull i dampsperra

6tusj-mot-dampsperre-sett-ovenfra.jpg
Dytt vekk isolasjonen så du ser dampsperra, sett røret inntil og tegn rundt med en tusj.

7skjaerer-hull-i-dampsperre.jpg
Ta et hull som er litt mindre enn rundingen.

Skjær et hull i dampsperra som er litt mindre enn rundingen, det vil si diameteren på gjennomføringsrøret. Da vil dampsperra legge seg stramt rundt røret. Her er det lurt å ta seg god tid!
NB! Du kan ikke bruke hullsag gjennom dampsperra!

3. Kapp til gjennomføringsrør fra dampsperre til vindsperre

Mål avstanden fra dampsperre ut til vindsperre, og kapp gjennomføringsrøret skrått så det ender i flukt med vindsperra.

8maler-avstand-til-vindsperre.jpg
Gjennomføringsrøret skal gå fra dampsperre innvendig til vindsperre utvendig.

9skrakappet-gjennomforingsror.jpg
Kapp røret skrått slik at det går i flukt med vindsperra. Da blir det mye lettere å tette mot vindsperra.

4. Sett inn gjennomføringsrøret og tett det mot dampsperre – med både lim og teip

10har-pa-lim-pa-kanten-av-gjennomforingsroret.jpg
Ha godt med lim bak på kanten rundt gjennomføringsrøret før du setter det inn.

Sett inn røret, og dytt kanten godt mot dampsperra slik at kanten tetter godt mot dampsperra.
I tillegg tetter du ved å teipe mot dampsperra. Kutt til teipbiter som du fester på innsiden av røret og fører ut over kanten mot dampsperra. Bruk mange nok til at du dekker rundt hele.
Med både lim og teip mot dampsperra sikrer du deg godt mot luftlekkasjer rundt gjennomføringsrøret.

11ferdig-teipet-rundt-dampsperra.jpg
Pass på at teipbitene dekker hele veien rundt gjennomføringsrøret.

5. Tett mot vindsperre med lim og teip

12limer-mot-vindsperre.jpg
Ha på lim rundt kanten av røret mot vindsperra hele veien rundt, og jevn det ut.

13teiper-mot-vindsperre.jpg
Tett med teip i tillegg, på samme måte som for dampsperra. Kutt til teipbiter du fester inne i røret og fører over kanten ut på vindsperra. Det kan være litt fiklete, så ta deg god tid her også.

14gassror-gjennom-veggen.jpg
Nå er gjennomføringen tett mot både dampsperre og vindsperre, og du kan gjøre ferdig installasjonen som du pleier!

En god veileder, men det er om en installerer ny pumpe.
Her er det snakk om gammel pumpe, ferdig-terminert i begge ender.

Vel, jeg har i dag gjort noen tilak og lurer på om dere tenker dette vil fungere.

Utgangspunkt:
e37b87e5-6336-4b6e-8e78-f9d78c487414.jpg
Som dere ser e det litt fukt på treverk rundt, antakelig fordi jeg som en midlertidig løsning for en uke siden puttet inn en bærepose over natta som en midlertidig løsning. Dessverre ble det en tur på sykehuset og fødestuen samme kvelden, så det ble ikke å jobbe videre med prosjektet som planlagt. Dermed sto det relativt åpent for vær og vend igjennom flere regnskyll.
Vel.

Vel, utover det virker treverket i godt stand, vindsperre og isolasjon innenfor tørr og fin.
Nedenfor ser dere innsiden med kledning, lufting, veggpapp/vindsperre, 10cm glava og så fuktsperre/veggplate.

xxx.png

Som dere også ser av bildet over blir det komplett umulig å tape den fuktsperra tett igjennom en så smal åpning.

Så, dette jar jeg gjort, fylt innsiden av vindsperra med glava:
cb673d33-ae91-4bb8-b33b-c822354b8864.jpg
Tapet vindsperra så godt jeg får til, får ikke til under rør, men over og på siden så godt som mulig:
3f1a419d-3cdc-4eeb-b04c-7a0b3d18404e.jpg

Så dekket til litt med tape over slik at det ikke regner inn:
6d890bcb-736a-4162-a53e-1037c0c675d1.jpg

Så tenker jeg dersom dere tenker dette er ok, å feste på og forseile denne mot kledning:
6c23037d-c304-4b99-8b5a-e8104db223c6.jpg

Godt nok?

En god veileder, men det er om en installerer ny pumpe.
Ja, dette er en veileder ved nymontering, men jeg synes alltid det er verd å skule på denne type veiledere for å få litt innspill på mulige løsninger.

Her er det snakk om gammel pumpe, ferdig-terminert i begge ender.
Ja, så da må fremgangsmåten tilpasses til jobben du står ovenfor - og det synes jeg du har gjort på en fin måte.

Yes, dette blir mer enn godt nok. 💪👍