Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Chris

Sersjant
1 Mar 2025
10
2
Huset har fått montert plast dampsperre på alle vegger og tak og det er lektet ut til gips og panel.
Elektriker har nå strukket alle rør.
Selv om mesteparten er lagt på innsiden av dampsperre er det ganske mange steder hvor han har brutt gjennom dampsperren.

Jeg ser han har valgt flere ulike løsninger for å tette rundt rørene som har brutt dampsperren.
Dette er mest sannsynlig ikke helt eksakt identisk produkt som er benyttet, men for å illustrere:
Hva er vanlig å bruke for å tette rundt disse rørene som bryter dampsperren?

Mansjettene fra Isola ser ut til å tette godt og sitter godt fast.
Klebemassen som er brukt virker også veldig bra og tett. Selv etter herding forblir den myk og litt klissete.
Tapen er jeg mest skeptisk til. Det kan umulig bli helt tett. Svært vanskelig å tape tatt rundt et rundt rør.

Hva er mest vanlig å bruke til tetting av dampsperre og hva er optimalt?

Jeg ser Sintef ser på dette, bl.a. her i denne artikkelen: Hvor holdbare er de nye tetteløsningene?

g1412.jpg gjennomforing-sett-ovenfra-vindsperre-til-venstre.jpg 61043.jpg 40159984_1820996894679556_2852179092831207424_n.jpg 060808.jpg 1214.jpg

• Like
Reaksjoner: Gerhards
Jeg har aldri hørt om noen som fuger dampsperren før... (foruten å tette igjen glipe på vanskelige steder).
Det er nok gunstig å bruke mansjetter der det er praktisk mulig, slik på det siste bilde ditt i kombinasjon med aldringsbestandig dampsperre tape.
Ellers ville jeg bare brukt tape rundt ellers samt på stiftene, den kan du klippe og tilpasse etter behov. Noe herk å jobbe med da.
:p

Mye god teip ute nå, viktigste med alt er at de får stå mørkt da enhver lys halverer levetiden på gummi f.eks.

Jeg liker vel best fugemasse/ mansjett best.

Da ble det brukt mansjetter der det var mulig.
Foilfix klebestoff på "patron" og fugespistol på langsgående skjøter.
Tape for å ta små hull / skader midt på plasten.

Ergo kom alle 3 løsninger jeg nevnte ovenfor i bruk. :)

Jeg ser nå at de tre har ulike bruksområder hvor de har sin helt særegne styrke.