Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeLars

Menig
17 Nov 2025
3
1
God morgen!
Våknet til en liten minikrise på badeværelset hvor vasken er så godt som tett.
Vannet renner ned i sneglefart og noe har tettet røropplegget.

Er dette noe jeg kan fikse selv elelr må vi hente inn rørlegger?
Kona mener det er noe vi kan helle ned i røret som løser opp - noen som har tryllemidler som kan anbefales?

Mudin avløpsåpner er ganske brukbart, selges på megaflis, obs bygg, til og med min lokale extra daglivarebutikk. Er ellers plumbo gel som ikke er så galen heller, se hva de har på din nærmeste dagligvarebutikk. Er som regel en egen seksjon med litt av hvert av avløpsåpnere.

Pulveret til plumbo er sikkert det mest kjente, men har hørt det hevdet at det er litt letere å søle e.l

Jeg kjører jevnlig runder på alle avløp jeg har, 1-2 ganger gjennom året, kanskje oftere noen steder når behovet er der.

Er helt vanlig med smuss, såpe, hår, tannkrem, fett osv som danner seg og bygger seg opp i vannlåsen.

Sist redigert:
  • Love
Reaksjoner: ByggeLars
Supert - takk for tips!
Da ble det lyntur til Coop OBS Bygg og handle Mudin Avløpsåpner.
Hva er oddsen for at det er tilbud på Mudin avløpsåpner på samme tidspunkt som min vask går tett?
Små problemer, store gleder :)

Mudin avløpsåpner 1.jpg Mudin avløpsåpner 2.jpg

Da er avløpets Mujahedin slukket løs i vasken på badet, så da får vi se om dagens Jihad mot tett avløp fungerer som lovet.

Sjekk om vannet fra vasken kommer ut i gulvsluket. Hvis så, tett utløpet i sluket med en vinkork el. Hell Mudin i vasken og la stå over natta. Gjorde susen her.
Bruker du Plumbo bør du sjekke bruksanvisningen nøye. Kan gjøre vondt verre.

Jegg merke til vekten på 1 liter Mudin. Mye tyngre enn vann ;)

• Like
Reaksjoner: Arne
Hjemme fra jobb og 3 liter Mudin som stod i vasken når jeg dro har nå forsvunnet ned rørene.
Kokte opp 8 liter vann og helte ned i rørene.
Dette renner unna i en forbasket fart, så nå regner jeg med at problemet er løst for denne gang.
Kan faktisk ikke huske sist det rant unna å godt som det gjør nå :sneaky:
Mudin funket ganske bra, vil jeg nå hevde!

• Like
Reaksjoner: 128GB
Har brukt Mudin flere ganger på jobb.
Fungerer hver gang.
Skyller også med kokende vann etterpå.