Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Funkis

Menig
17 Aug 2025
4
1
Hei!
Jeg søker litt råd og veiledning.
Se vedlagte bilder jeg har tatt i trappen opp til det lokale treningssenteret.

I vårt nye hus kan jeg tenke meg en ganske røff stil og gjerne bruk av harde materialer, stein og betong.
I den omtalte trappen ser jeg for meg at utgangspunktet er en betongkonstruksjon eller støpt betongtrapp som er behandlet på en spesiell måte for å oppnå denne overflaten.

Jeg vet ikke om dette er en spesiell betong, en spesiell metode, en behandling, en type "flak" som er lagt oppå betongen og så limt fast.
Det jeg er ute etter er samme type overflate på gulv, ikke nødvendigvis i trapp.
Er det mulig?

Hvordan går man frem for å få denne overflaten på betonggulv i husets kjeller eller 1. etg?
Er det slik at dette fikses veldig tidlig i prosessen, altså når man støper betongsålen og etasjeskille, eller tar man dette etter at huset er satt opp og innervegger er satt opp, altså rom-for-rom?

Er dette noe som kun kan legges/oppnås på betong, eller kan man få dette til på tregulv også?

Hvis noen har anelse om hvem som leverer slik - og gjerne et anslag på kostnad per kvm, så blir jeg gla' 🩷

Takker for alle svar og pek i riktig retning!

steintrapp I.jpg Steintrapp II.jpg

- - - - - -
EDIT: Diskusjonstrådens tittel er oppdatert med korrekt produktnavn "Terrazzo", slik at søkemotorer finner litt lettere frem.
Mvh @Administrator

Sist redigert av en moderator:
dette er vel oftest gjort under støpinga. en har på syre før det har herda helt, og spyler av med vann.

søk på exposed aggregate concrete på nett :)

det er sikkert mulig å slipe/polere det fram også

Det eneste navnet jeg har hørt om dette produktet i barndommen er Terrazzo.
Et Google bildesøk på Terrazzo gir resultater som ser ganske like ut.
Wikipedia om Terrazzo finner du her.

Terrazzo er tradisjonelt sett en type betong som består av sement, vann, knust naturstein og som regel også pigment.
Overflaten på den herdede overflaten slipes slik at mosaikken dannes.

Uten avbrudd kan den støpte, slipte og jevne overflaten strekke seg ut uendelig langt.
Den kalles også sementmosaikk, kunstbetong eller kunststein.

Terrazzo kan man også få som fliser i ulike formater.
Benyttes gjerne i bygg hvor det er hard belastning og man samtidig ønsker en tidløs og lettstelt overflate, som ved kjøpesentre, vestibyler, trapperom, terminaler etc.

Personlig ville jeg nok valgt Terrazzo-fliser, men det er en smakkssak.
Uansett, dette er lekkert!! :love:

Tenk deg denne i en entre i store fliser 60x60, 60x120 eller enda bedre 120x120 ❤️

terrazzo.webp

PS: Du får også Terrazzo-tapet
:)

terrazzo_tapet.jpg

- - - - - -
EDIT: Diskusjonstrådens tittel er oppdatert med korrekt produktnavn "Terrazzo", slik at søkemotorer finner litt lettere frem.
Mvh @Administrator

Sist redigert av en moderator:
Dette er som det skrives terrazzo.
Hvis du vil ha dette på hele betongplaten er det ikke noe problem.
Hele eller deler av betongen tilsettes fargepigment og steiner som herder sammen med betongen.
Så slipes betongen ned til farger og stein trer frem i betongen.
Så poleres betongen og vips: Terrazzo.

I praksis løser man ofte dette ved at man støper betongen grovt med 50mm underdekning, og bruker ordinær betong.
Så 50mm påstøp med betong med fargepigment og pigment.

Hvis dette var i et nytt hus, så ville jeg definitivt tatt dette før huset føres opp.
Du vil ikke ha sliping og polering inne i et nytt hus. Tro meg!

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett firma Betongpuss Team AS levere Terrazzo på en byggeplass i Oslo/Akershus for endel år siden.
Fant ingen nettside, så jeg lenket til oppføringen deres i Brønnøysundregisteret.

Terrazzo med lys betong (kalkhvit) og innslag av lyse stein som poleres frem: Lekkert!