- 9 Feb 2025
- 19
- 11
I en annen tråd kom @Fantomtegningen inn på det neste spørsmålet jeg hadde tenkt til å stille, så jeg løfter dette spørsmålet over i en egen tråd her.
Hvilken vei skal jeg legge terrassebordene?
Skal de ligge smilende eller sure? - Altså, skal årringene bue opp eller ned?

Jeg ser argumenter for begge leggemåter, men en av disse må vel være bedre enn den andre?
Argumentene jeg har sett er:
Legg terrasseplankene smilende; for da unngår du at kantene løftes - og da unngår man å snuble i høye kanter og at det blir vanndammer midt på plankene.
Legg terrasseplanklene sure; for da lukker trefibrene på overflaten på plankene seg, og plankene suger mindre vann.
Er det slik at det ikke betyr noe hvordan dette legges?
Det er et evig diskusjonstema om bordene skal ha smile munn eller sur munn (retning på årringer), men det er egentlig ingen rett måte å ha årringene.
Hvilken vei skal jeg legge terrassebordene?
Skal de ligge smilende eller sure? - Altså, skal årringene bue opp eller ned?

Jeg ser argumenter for begge leggemåter, men en av disse må vel være bedre enn den andre?
Argumentene jeg har sett er:
Legg terrasseplankene smilende; for da unngår du at kantene løftes - og da unngår man å snuble i høye kanter og at det blir vanndammer midt på plankene.
Legg terrasseplanklene sure; for da lukker trefibrene på overflaten på plankene seg, og plankene suger mindre vann.
Er det slik at det ikke betyr noe hvordan dette legges?