Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

YngveR

Menig
8 Jan 2026
3
1
Vi har en ganske ny Høiax Smartbereder type Connected 200.
Vi kjøpte den egentlig kun fordi den er sort av farge og det passer godt på vårt bad, men den har vist seg å være ganske "smart".
Den kan vi styre fra hele verden via en app på mobilen.

Vurderer sterkt å senke temperaturen på varmtvannsberederen for å spare litt strøm.
Er usikker på hvor lavt jeg kan gå uten at det blir risiko for bakterievekst i tanken (typisk legionella og annet ufyselig glufs.
Kona er skeptisk og har lest litt forskjellig, og vi blir egentlig bare mer forvirret.

Det jeg lurer på er hvor lav temperatur er trygg å ha som normal innstilling på berederen over tid?
Er det sånn at det først og fremst er farlig å dusje hvis temperaturen blir for lav, eller er det farlig å drikke vannet også?
Jeg drikker jo ikke varmtvann fra springen, så instinktivt tenker jeg at det burde være greit å ha den lavere?

Er det eventuelt en fornuftig løsning å kjøre lavere temperatur til daglig, men heve temperaturen regelmessig for å “pasteurisere” tanken, slik man gjør med mjølk?
I så fall, hvilke temperaturer og hvor ofte anbefales det å skru opp temp'n?

8025262-connected-200.png

Vedlegg

Jeg ville ikke satt berederen lavere enn ca. 60 °C over tid.
Legionella trives i “lunkent” vann (typisk 20–45 °C), og i systemer som holder over 60 °C vil bakterien ikke etablere seg og vokse.
Nettopp derfor er dette en vanlig tommelfingerregel hjemme.

Hvis du vil spare strøm uten å øke risikoen så hold tanken på 60–65 °C.
Bruk blandeventil med termostat slik at vannet ut på tappested/dusj blir behagelig og tryggere mot skålding.

Risikoen handler primært om å puste inn vanndamp/aerosoler fra dusj, ikke om å drikke varmtvann.

Etter ferie eller lite bruk: la varmtvannet renne skikkelig varmt en stund.
Rengjør og avkalk dusjhode innimellom.

hvilke temperaturer og hvor ofte anbefales det å skru opp temp'n?

Skal du være på den trygge siden, følg Folkehelseinstituttets råd og sett termostaten til minst 70 °C på berederen, og bruk blandeventil ut på tappestedene for komfort og skåldesikring.

Legionella-risiko handler primært om aerosoler fra dusj (innånding), ikke i tilfellet du drikker varmtvann.
Hvis du likevel vil kjøre lavere til daglig: ikke gå under ca. 60 °C, og sørg for at berederen jevnlig varmes til ≥70 °C.
Særlig etter ferie eller lite bruk og spyl dusjen til det blir skikkelig varmt.

Strømsparingen er veldig veldig begrenset all den tid du faktisk har berederen i et oppvarmet rom - den varmen som lekker ut bidrar til å varme opp badet ditt. Norge er et kaldt land og kanskje 90% av året ønsker man at badet skal være varmere enn utetemperaturen, dermed er det bare midt på sommeren denne ekstravarmen går til spille.