Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fønni

Korporal
28 Sep 2025
6
1
Hei alle sammen!

Jeg kom over en video og tekst fra Enviro Entreprenør som omtaler et system levert av Floorlift AS, hvor man i praksis «injiserer skum» eller lignende materiale i bakken for å stabilisere eller heve grunn (eller fuktige masser). Jeg klarte dessverre ikke å se alle tekniske detaljer i videoen, men løsningen ser interessant ut — og utfordrende — og jeg vil gjerne høre om noen her inne kjenner til dette systemet eller lignende metoder.

Så her kommer spørsmålet mitt (og masse undring):

Hva består egentlig denne tekniske løsningen fra Floorlift av? Hvordan er prinsippet — hvilke materialer og kjemiske/ mekaniske prosesser er i spill? Bruker de en spesiell type skum, harpiks eller polyuretan, og hvordan er blandingen og inntrengningen kontrollert? Hvordan sikrer man at materialet fyller hulrom og binder godt til omkringliggende masser? Er det noen risiko for at injeksjonsmaterialet forskyver seg, synker, krymper eller slites over tid?

Hvor holdbart er dette skummet over tid? Har noen erfaring med slike injeksjonsmaterialer i bakken etter mange år — holder de seg stabile, eller mister de volum eller fasthet? I tillegg lurer jeg sterkt på om dette ikke er en attraktiv «mat eller hjem» for skadedyr — mus, rotter, maur osv. Ville ikke hull eller porøse skumstrukturer kunne tåle at insekter eller gnagere lager ganger og rede der inne?

Jeg vil gjerne høre tekniske betraktninger, erfaringer fra felt, fordeler og ulemper med denne løsningen. Har noen benyttet samme system selv, og kan dele hvordan det har oppført seg etter 5–10 år? Har dere målt eventuelle bevegelser, sprekker eller setninger i massen rundt? Har nedbrytning, fukt, frost, kjemisk påvirkning (f.eks. syrer i jord, vann med mineraler) påvirket injeksjonsmaterialet?

Hvis du har dokumentasjon, bilder, referanser eller erfaring med reparasjon/etterfylling, vil jeg veldig gjerne høre det.
Hensikten min er å finne ut om dette er en moderne og varig metode for å stabilisere grunt, myk eller fuktig grunn — eller om det er for risikofylt og usikkert på sikt.

Lenke til video/tekst fra Enviro / Floorlift AS:

Jeg setter stor pris på alle faglige svar, advarsler og innspill.
Har noen forslag til andre systemer som gjør en tilsvarende jobb — men med bedre dokumentert varighet — så er det også interessant å høre!

Jeg "spør naturligvis for en venn" som muligens har et identisk problem under oppseiling ifm. egen bolig :cry:

skum1.jpg skum3.jpg skum1.jpg skum23.jpg skum2.jpg

Wow!
Hvis dette "fungerer som reklamen" beskriver det, så skulle man tro at denne teknologien og fremgangsmåten kan redde ganske store verdier.
Jeg så på siden som viser Floorlift sine skryteprosjekter og det ser ut som om de har reddet noen ganske solide fuckups i byggebranskjen.

Noen som vet hva det kan koste å rette opp en enebolig eller en garasje med setningsskader under betongplate støpt på mark?

Har aldri sett hele hus løftet med skum.
Har sett ekspanderende betong i aksjon, men ikke denne type skum.