Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeHus

Sersjant
2 Feb 2025
12
6
Holder på åferdigstille byggetegninger sammen med ferdighusfirma.
Har fått (nesten ferdige) byggetegninger tilsendt i PDF-format.

Kunne godt tenke meg å tegne inn plassering av sikringskap, kontakter, bryter mm. slik at je gfår en god oversikt selv før jeg setter meg ned med elektriker.
Dette er jo også en liten modningsprosess, så det kunne vært fint å kunne tegne i ro og mak og så la det modnes. justere litt og fundere litt.

Er det noen gode tegneprogram hvor man kan laste inn byggetegninger og så legge på korrekte elektriske symboler osv?
Alternativt om det finnes gode samlinger av symboler som kan importeres i Adobe photoshop eller liknende?

Stikkontakter.jpg

Jeg har selv lett etter det samme uten hell, så jeg vil følge denne tråden med stor interesse.
Hver gang jeg har sendt tegning til elektriker så langt i livet har jeg fått den tilbake med påtegninger påført med rød penn.
Aldri sett en elektriker tegne inn symboler i et digitalt tegneprogram.

Hei
Om du har tilgang på AutoCad eller Revit (eller andre DAK) program kan du få symboler av meg, eventuelt kan du lage egne.

Om du skal tegne på PDFen importerer du da PDFen og bruker symbol funksjonen i Revit eller eventuelt blocker i AutoCAD :)