Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Minjo

Korporal
21 Feb 2025
9
2
Hei,
Har vært på visning og sett på en enebolig i Østfold.
Vi er interessert, men i kjelleren står det en tank som vi lurer på hva er for noe?
Megler kunne ikke svare på hva dette var for noe og ettersom det er et dødsbo, så er det vanskelig å få svar fra tidligere eier.
Noen som kan si hva dette er for noe og er det noen jeg trenger å ha stående i kjelleren?

tank.jpg

Det der ser ut som en akkumulatortank for brønnpumpeanlegg. Dersom den er i bruk, så har huset vannforsynibg enten fra en gravd brønn, fra en bekk eller et vann eller fra borebrønn.

Det er litt vedlikehold med slikt. Det vesentligste er at denne tanken er delvis fylt med luft under trykk. Ca en gang i året må en ta en sjekk og ev etterfylle med ei (manuell) bilpumpe. Tar ca 10 min hvis alt er tilrettelagt.

Med slik tank vil trykket på vannet vanligvis pendle mellom 2 bar pumpa starter til 4 bar og pumpa stopper. En merker dette når en dusjer lenge. Det finnes i dag alternative pumper som holder konstant trykk, men de koster endel mer.

Det er pussig at eiendomsmegler ikke kjenner til dette!

Med vann fra egen kilde, så kan ikke kommunen kreve tilknytningsavgift og vannavgift/kloakkavgift, men ved senere kommunal utbygging i området kan det brått dette inn en regning på 100.000. Her må en også spørre seg, hva med avløp? Godkjent renseanlegg? Kostnad med septikbil?

• Like
  • Love
Reaksjoner: BreakingBad og Minjo
Det er pussig at eiendomsmegler ikke kjenner til dette!

Med vann fra egen kilde, så kan ikke kommunen kreve tilknytningsavgift og vannavgift/kloakkavgift, men ved senere kommunal utbygging i området kan det brått dette inn en regning på 100.000. Her må en også spørre seg, hva med avløp? Godkjent renseanlegg? Kostnad med septikbil?
@KjellG , da forstår jeg litt mer, og litt mindre :)
I følge megler er det offentlig vann og kloakk som er tilknyttet huset.
Ikke noe renseanlegg, dotank mm.

Hvis megleren har rett i at huset har offentlig vann og kloakk så kan tanken være spor etter et tidligere brønnanlegg. Systemet kan være beholdt for å skaffe vann til hagevanning og bilvask. Sjekk i sikringsskapet om det finnes en kurs til «pumpe». Føg rør for å finne ut hvor de blir av.

Er du 100% sikker dere har kommunalt vann?
Dette er et hus vi var på visning på og vurderer sterkt å legge inn bud mandag morgen.

Ja, det er i følge megler offentlig kloakk og offentlig vann. Det er riktignok slamavskiller på tomten som tømmes 1x i året av kommunen.

Dette er et hus vi var på visning på og vurderer sterkt å legge inn bud mandag morgen.

Ja, det er i følge megler offentlig kloakk og offentlig vann. Det er riktignok slamavskiller på tomten som tømmes 1x i året av kommunen.
tvungen tømming av slamskillere etc er normalt. her kommer kommunen hvert andre år og tømmer. koster meg rundt 2000 når de har vært her.

rart om det skal være slamskiller og at man samtidig er koblet til offentlig. virker mer for at det her er egen brønn og privat avløp (så sant alt er i god stand så er jo det nada problem)

rart om det skal være slamskiller og at man samtidig er koblet til offentlig.
Min erfaring er at ganske mange eneboliger i indre Østfold har slamavskiller før påslipp til kommunalt nett.
Reduksjon av faste stoffer hindrer tilstopping i områder med svært begrenses mulighet til å få fall over lange avstander.

@Minjo, vet du om denne tanken er tilkoplet noe? F.eks. en brønn og en utekran?

Hvis jeg skulle tippe, så er dette er hus som tidligere har hatt privat brønn og slamavskiller/renseanlegg.
Så har kommunen pålagt tilknytning til offentlig vann og kloakk og installert vannmåler.

Den kloke, nå avdøde, huseier har nok valgt å beholde brønnen og tilhørende utstyr slik at han kan vaske bil, vanne i hagen og fylle jacuzzien med god samvittighet for egen lommebok. ;)

Hvis det skulle vise seg at huset IKKE er tilkoblet kommunalt vann og avløp, så har en et «krav» på megler. Å få gjennomslag kan dog være krevende.
Siden megler er så sløv at han ser en tank, typisk for et brønnanlegg, men ikke bryr seg om å undersøke hvorfor det står der, da er det kanskje betimelig å sette en forutsetning i et ev. bud om at vann og avløp er tilknyttet offentlig system.
Det burde være mulig å få svar på dette i kommunen.

@KjellG ,
Mange flotte innspill her. Tusen, tusen takk!
Jeg tok en telefon til megleren nå. Han bekrefter at huset er tilkoplet kommunalt vann og avløp og at kommunen vil kreve inn kommunal avgift på dette.

Megleren har ingen ide om hva tanken benyttes til. Men han sa at tanken er koplet til "et tykt sort rør som kommer inn gjennom grunnmur".

Så tanken må nok stå der, av ukjent grunn..

sikkert greit å finne ut av FØR man kjøper huset. her er jo åpenbart den potensielle kjøperen klar over at det kan være ugler i mosen.

vanskelig å hevde noe i ettertid da :)

Høres ut som en borebrønn med pumpe i brønnen. Her på Granada, https://geo.ngu.no/kart/granada_mobil/
Kan en kanskje zoom seg inn og se om det er et brønnhull på tomta. Jeg fant mine to.
Det bør være mulig å finne spor av denne i sikringsskapet. Videre er det trolig i nedkant av tanken en sikkerhetsventil, en pressostat, en trykkventil som kobler pumpa ut og inn. Et manometer som viser vanntrykket. Pendler vanligvis mellom 2 og 4 bar.
Hvis anlegget er i orden, så kan en fritt bruke dette vannet til hagevanning og bilvask. Det er imidlertid ikke tillett å koble det til husets interne vannsystem., heller ikke eksplesitt til toalettcisterne. Dette fordi om en har vannmåler, så får ikke kommunen kloakkavgiften.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Minjo
Utrolig hva man kan finne ut!!
Ingen brønner i nærheten (altså naboer), men dette huset har 2 brønner!

Bilde kommer.

Posisjonen i Granada kan være litt upresis, men en får en indikasjon. Her er energibrønnen nedgravd i adkomsten. På husveggen står et skilt med tekst og avstand til brønnhodet.
Med to brønnhull kan en lure. Vannhull bores gjerne til 60-120 meter med diameter ca 145mm. Her tjener hullet også som akkumulatortank . Energibrønn gjerne til 150-250m. Ofte med diameter på ca 100 mm Her er det bare to plastslanger som skal ned.

blir jo synsing, men kan det være èn energibrønn og èn vannbrønn? det er ikke tilfeldigvis en bergvarmepumpe installert der?

Det kan også være ett vannhull og at en fikk boret et energihull samtidig, men at varmepumpe ikke ble montert? Det var derfor jeg nevnte litt onmspec på hull. Jeg har hull på to adresser. En energibrønn og en vannbrønn. Tallene er fra mine brønner og samtaler med brønnborerne.

Da er vi nok nærmere en forståelse av hva dette er for noe. :)

Siden det er et dødsbo tok vi sjansen på en liten ekstra visning på egen hånd.
Granada, som @KjellG ledet oss til viser to borehull på tomten. Skjermbilde fra Granada nedenfor.
Begge brønner ble boret i 2021 og begge brønner er å finne på tomten.

Vannforsyningsbrønnen er tydeligvis koplet til med en sort plastslange i brønnhuset som det ser ut som går til huset.
Mest sannsynlig koplet til tanken i kjelleren.

Energibrønnen er ferdig boret og det er satt på et messinglokk på toppen.
Der kommer det to messingvinkler opp og der er det satt på 2 rørstumper på 20cm, som igjen er blindet med hver sin "propp"

Så huset er tilkoplet kommunalt vann og avløp, men har en ubrukt energibrønn og en vannforsyningsbrønn som går inn i kjelleren.

Uansett tenker vi legge bud på mandag.

854.jpg

832.jpg

• Like
Reaksjoner: lekteren