Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kjeserud

Korporal
11 Aug 2025
9
1
Vi skal velge takstein og står mellom enkeltkrum og dobbeltkrum takstein.
Jeg er ute etter et tak som både ser pent og tradisjonelt ut, men som samtidig er et teknisk fornuftig valg og holder tett i mange tiår.
Altså den vanlige, beskjedne ambisjonen om å velge riktig før flere hundre kvadratmeter takstein legges på plass.

Jeg har prøvd å lese meg opp på forskjellen, men mye av informasjonen handler først og fremst om utseendet.
Enkeltkrum takstein har én tydelig og forholdsvis kraftig bølge per stein, mens dobbeltkrum har to mindre bølger og gjerne dekker en større bredde.
Jeg ser først og fremst på betongtakstein, men erfaringer med enkeltkrum og dobbeltkrum tegltakstein er også interessante.

Er forskjellen hovedsakelig estetisk?
Rent utseendemessig synes jeg enkeltkrum takstein gir et litt kraftigere, dypere og mer gammeldags preg.
Den minner kanskje mer om tradisjonelle norske tegltak og passer etter min mening godt på hus med klassisk arkitektur.

Dobbeltkrum takstein gir et jevnere mønster med flere, mindre bølger.
Det er fortsatt et tradisjonelt tak, men kanskje litt roligere og mer vanlig på nyere norske boliger.

Men finnes det noen reell teknisk forskjell mellom profilene?, eller er dette i praksis bare to forskjellige uttrykk?

Er den ene profilen tettere enn den andre?
Jeg har sett enkelte påstander om at dobbeltkrum takstein skal være tettere fordi profilen har flere vannførende renner, mens andre mener at den dypere profilen på enkeltkrum leder vannet bedre.

Tilpasning rundt arker, pipe og kilrenner?
Er den ene typen enklere å få pen rundt kilrenner og andre detaljer?
Jeg lurer også på om tilgjengeligheten av gavlstein, halvstein, ventilasjonsstein, takhatter, stigetrinn og snøfangerutstyr bør være en del av vurderingen. Kanskje det er smartere å velge det systemet som har best utvalg av formstein og tilbehør, fremfor å stirre seg blind på selve profilen.

Tanker og synspunkter?

enkelkrum.jpg dobbeltkrum.jpg

Har lagt MYE takstein oppigjennom og for meg er det kun snakk om det estetiske.
Det blir litt flere (antall) takstein å legge hvis man velger enkeltkrum, men det bør ikke være avgjørende for ditt valg.
Dobbeltkrum ligger kanskje litt mer stødig på lektene på grunn av noe større anleggsflate og bredde.
Velg det du synes er penest på ditt hus.