Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Ulriksen

Korporal
11 Aug 2025
5
0
Takshingel og Takpapp.
Hvor mange lag kan man legge oppå hverandre?
Eller kanskje jeg bør spørre hvor mange bør man maks legge oppå hverandre før det blir too much?

Grunnen til at jeg spør er at jeg holder på å renovere en gammel garasje og jeg ser nå at det ligger 2 lag med gammel takpapp og 2 lag med takshingel.
Det er mulig at de to lagene med gammel takpapp, faktisk er 1 lag underlagspapp og 1 lag takpapp.

Men, likevel:
Met betyr at det laget med takshingel jeg nå planlegger å legge vil bli lag nummer 5.

Det viktigste for meg er at taket blir tett, men det er kjedelig å finne ut at jobben er bortkastet ettersom lag 5 blir vanskelig å feste og forsvinner ved første vindkast.

takshingel.webp

Hvis du har shingel på taket nå, kan du legge ett nytt lag med shingel oppå det gamle.
Den dagen du vil legge det tredje laget med takshingel, så må du fjerne de to første lagene først.
Så: Maks to lag.

Når det er sagt så har jeg lagt shingel-lag nummer tre på min svigerfamilie sin hytte og det gikk helt fint.
Måtte bare bruke litt lenger pappspiker slik at de fikk tak i rupanelet :p

Shingel på shingel.
Du kan legge ny shingel rett på gammel shingel, eller rett på det gamle asfalt takbelegget.
Omtekking på gammel shingel anbefales bare én gang.
Kilde: Nortekk - Ny shingel pågammel shingel

• Like
Reaksjoner: Ulriksen