Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HyttUlf

Korporal
23 Feb 2025
9
0
Dette bildet viser hvor siste arbeidsøkt sluttet når vi snekret en enkel utebod på hytta i fjor høst.
På grunn av litt familietrøbbel så ble vi nødt til å dekek til taket med solid gummiduk og feste den godt før vi stengte hytte for vinteren.
Når våren kommer (påsken) så tenkte jeg at jeg skulle få gjort dette ferdig, men hvordan gjør deg jeg?

Jeg kan jo ikke spikre på en remse med "noe", for da punnkterer jeg jo takshingelen?
Jeg kan jo ikke bare lime med tjæreklister, for da blåser det jo med sikkerhet av!

Hvordan få noe til å sitte på det mønet, uten å ta hull i taket?

hh72330.jpg

Har du vurdert montering av mønehatt med lufting, den spikres, limes der man spikrer så 100% tett.

Ellers viser jo produsentene hvordan man skal avslutte mønet.

Kan jo være greit å oppdatere denne med hvordan dette løste seg i mitt tilfelle.
Etter et besøk på byggavdelingen på Coop OBS Bygg ble jeg forklart at den samme platen som jeg hadde brukt ved takfotet, altså for å avslutte takshingel mot beslaget for leder vannet ned i takrennen, også skal brukes som møneplate.

Produktet heter altså Isola takfot/møneplate :rolleyes:

Startplate ved takfot og som avslutning på møne og valm. Kan legges ned til 15 graders takfall og med svært gode klebefelter og tetthet. Pris oppgitt pr. plate à 3 stk.
Isola takfot/møneplate fungerer som startplate ved takfot og som avslutning på møne og valm. NB! Folien på baksiden av takfot/møneplate skal rives av før montering.

Ved oppstart ved takfoten benyttes den som hel plate, men på mønet deles hver plate opp i 3 deler og spikres fast med overlapp.
Potte tett og taket ble veldig fint og tett.
Selvfølgelig måtte det være en standard løsning for dette, men det er ikke greit når man ikke er så flink til å lese bruksanvisninger eller følge monterings anvisninger.
Skjermbilde 2025-03-30 161523.jpg

Ah, det var synd jeg ikke så denne tidligere, så kunne jeg ha hjulpet deg raskt i riktig retning.
Jeg la takshingel på en utebod for noen år siden og da surret jeg med det samme.

Isola har en super montasjebeskrivelse på sine nettsider.
Her viser de steg-for-steg hvordan dette best løses.

Skjermbilde 2025-03-30 162034.jpgSkjermbilde 2025-03-30 162043.jpg