Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Neo

Sersjant
26 Jan 2025
10
2
Vi har en garasje som ble levert ferdig montert for noen år siden.
Vi har helt sikkert vært sløve, men helt siden den var ny-montert har vannet på den ene siden av garasjen rent feil vei, altså ikke mot nedløpet.
Det resulterer i at ved store nedbørsmengder så fylles takrennen opp, så renner det ørlite over, før det begynner å renne i nedløpet.
Når vinteren kommer er hele takrennen full av tykk is og det er bare søl før all isen er smeltet.

Er dette en enkel sak å rette opp selv, eller bør jeg reklamere på arbeidet som er utført?

Vi har takstein på garasjen og det virker som en liten operasjon å fikse dette selv.

Dette burde vel være en grei jobbe for en faglært tømrer?

• Wow
Reaksjoner: Televimsen
Vann skal jo renne mot det laveste punktet, som alltid skal være der du har nedløp.
Alt annet vil forkorte livet på konstruksjonen din.
Vann som renner over er jo helt krise.

Her er det bare å sette seg ned og skrive en reklamasjon til den som har montert takrennen.
Ikke noe hyggelig, men det må gjøres.
Dette problemet forsvinner ikke av seg selv.

• Like
Reaksjoner: Televimsen
Er dette en enkel sak å rette opp selv, eller bør jeg reklamere på arbeidet som er utført?

Vi har takstein på garasjen og det virker som en liten operasjon å fikse dette selv.

En ting jeg ville sjekket er om du kan finne årsaken til at vannet nå renner feil vei.
Er du sikker på at det har rent feil vei hele tiden?

Jeg har ved flere tilfeller sett at vannet har rent feil veg på garasje, og så viser det seg at på grunn av setningsskader i grunnen har betongsålen sunket . Det kan være greit å sjekke ut.

Uansett, hvis du ska lfikse dette selv så er fremgangsmåten grei.
Du på la av nederste rad med takstein så forsiktig som mulig og legge de opp på raden ovenfor.
Så løsne stålbeslaget som sørger for at det drypper ned i takrennen, slik at du kommer til krokene og får løftet opp selve takrennen.
Så bruke krittsnor og markere på nytt med rett fall.
Montere kroker på nytt. Montere takrenne. Montere blikk. Legge tilbake takrenner.
Det er en dags jobb hvis du har garasje med 2 sider med takrenne.

Dette fikser du selv!