Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MuchoMas

Korporal
11 Sep 2025
9
3
Hei dere og takk for innpass i flott forum!
Min første post her inne.

For 13 år siden bygget vi nytt hus med Boligpartner, modell Kongsheim, som fremdeles er i salg.
Nå tenker vi bygge Austergaard, som også er en modell fra Boligpartner.

Nok en gang står vi overfor samme dilemma: Takbelysning - Downlights vs. Lampepunkter

Den gangen tok vi downlights i hall/entre, kjøkken, langs vegg i stue, gang i 2. etg, bad nede og bad oppe.
På alle soverom tok vi lampepunkt, samme i loftstue og på kontor. Vi tok også et lampepunkt over spisestue.

Enkelte steder har vi savnet lampepunkt i taket, f.eks. over kjøkkenøy og i stuen.
Samtidig synes vi at vi ikke har glede av downlights i stuen.
Samtidig synes vi for mange downlights er litt harry og gir en danskebåtfølelse.

Så hva synes dere folkens?
Hvor tenker dere det er naturlig med downlight og hvor bør vi han lampepunkter?

lys 1.jpg lys 12345.jpg lys 1234.jpg lys 123.jpg lys 12.jpg

Vi har gått for en kombinasjon av downlights, takpunkter, stikk høyt på vegg ved tak og noen faste lampepunkter på vegg.
Faste takpunkter har vi 3 av over kjøkkenøy, over spisebord, over stuebord, i loftstuen og på alle soverom.
Downlights på soverom fungerer ikke for meg.

Vi har kun downlights på WC, bad oppe og nede, i entreen og en gang oppe.
Steder hvor det typisk er litt vanskelig med belysning har vi valgt downlights.

• Like
Reaksjoner: MuchoMas
Jeg synes at det har gått for mye inflasjon i downlights, i mange år nå, og at det i grunn er både harry og utbrukt. I tillegg synes jeg at downlights gir skarpe lystpunkter over hodet som er ubehagelige for øynene, med mindre man har mange av dem og de er godt neddimmet. Takpunkter for lamper og spotskinner gir mye bedre mulighet for kreativitet og stil, og ikke minst for mer behagelig belysning. Jeg ville ha brukt spotlamper over kjøkkenbenk og arbeidsflater, men da vinklet på et vis som gjør at det belyser godt uten å blende. Slik har vi gjort det selv. Det er mange finer spotlamper der ute. Sjekk f.eks. Buster & Punch. For stue, soverom og andre steder er det mange fine lamper å få tak i, både hengelamper, plafonder og annet. Lamper kan byttes i fremtiden også, i motsetning til innfelte spotter som aldri vil bli noe annet enn en innfelt spot. At man kan endre farge og material på ringen rundt spotten byr ikke på mye kreativitet og stil i mine øyne ;)

• Like
Reaksjoner: MuchoMas og Tanition
Støtter siste post her, forrige eiere hos meg gikk crazy med downlights hele stuen etc. Ubehagelig å sitte under, og fungerer ikke særlig bra som eneste lyskilde, verken i stue,, gang, eller kjøkken.

En kombinasjon av downlights ved vegger (er veldig fint som fremheving av flater), gulv/vegglampe ved sittesoner, og annet er nødvendig, synes jeg. Selv i trappeoppgaven merket jeg stor forskjell med en gang jeg supplerte downlights med et takpunkt. Lyset fra downlights sprer seg for mye hvis det ikke umiddelbart treffer en flate. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, det blir liksom et "diffust" lys i rommet.

Jeg kan anbefale downlights under/integrert i kjøkkenskapene (som da umiddelbart treffer benkeplaten), som blir supplert med takpunkt generelt over kjøkkenet. Gjerne en kombinasjon av kaldere lys rett under skapene, og varmt lys i taket over kjøkkenet.

• Like
Reaksjoner: MuchoMas og KristianM
Hvor tenker dere det er naturlig med downlight og hvor bør vi han lampepunkter?

Det er et godt spørsmål, og det finnes ikke én fasit – mye handler om rommets funksjon og hvor fleksibel du vil være i fremtiden.
Her er noen retningslinjer jeg har adoptert etter mange år i bransjen:

Downlights passer godt:
  • Kjøkken – særlig over benkeplater og arbeidsflater. Gir jevnt og godt lys.
  • Gang og entré – fint for å få et rent uttrykk og unngå lamper som henger i veien.
  • Bad – spesielt over speil og dusjsone (bruk godkjente downlights for våtrom).
  • Stue/TV-stue (soner) – men unngå å overdrive. Bruk dimmer for å skape stemning.

Lampepunkter passer bedre:
  • Spisebord – pendellamper gir hyggelig og direkte lys på bordet.
  • Soverom – taklampe eller pendel gir bedre spredning enn downlights.
  • Stue – til dekorlamper og fleksibel belysning. Downlights alene kan gjøre rommet "kaldt".
  • Kontor/hobbyrom – taklampe eller skinnesystem gir fleksibilitet hvis du ommøblerer.

Tips:
  • Velg lyskilde type DimToWarm - det gir et behagelig lys i hverdagen.
  • Ikke sett downlights for tett. Det kan gi et sterilt lys.
  • Bruk alltid dimmere – det gjør downlights langt mer fleksible.
  • Kombiner gjerne downlights og lampepunkter – så får du både grunnbelysning og mulighet til å endre stemningen i rommet.

• Like
Reaksjoner: MuchoMas