Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flynt

Korporal
11 Apr 2025
8
2
Tenker snekre en pergola til fruen denne sommeren.
Det blir en standard konstruksjon, litt lik den dere ser på eksempelbildet nedenfor.

Tenker bruke 2stk 48x98 sammenspikret som stolper og 48x148 som bærebjelke og 48x98 som bærende lekter under takplatene.

Det jeg lurer på er om det finnes noen tabeller som sier noe om dimensjonering av bærebjelker, taksperrer og lekter?
Jeg er litt usikker på hvilken avstand jeg bør ha mellom disse bærebjelkene og lektene.

Tenker bygge en Pergola på 3,5x4,5 meter, med svak skrånende tak (kun slik at vannet renner av)
Så det må nok tåle snøbelastningen Hedmark/Oppland kan by på :)

bygg9.jpg Bygge1.jpg

• Like
Reaksjoner: Smil
Det finnes flere tabeller med god informasjon, sjekk søkeresultater på bjelkelagstabell. :)
Avhengig av valg av takplater er det fornuftig å velge en lekteavstand som matcher. Hadde kanskje heller gått for 98x98 søyler så slipper du sammenføyningen og får et renere uttrykk.
I forhold til dimensjonering så er det jo heller ikke kritisk med noe nedbøyning for en pergola, så lenge det ikke er risiko for brudd/kollaps.

• Like
Reaksjoner: Spenning og Smil