Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TrygdeNissen

Sersjant
26 Jan 2025
16
10
Vi har et Systemair Villavent VR 700 EV / -DCV.
Nå strømmer det en frisk og enerverende ulyd ut fra ventil på soverommet.
Ikke spesielt "sovevennlig" hyle-gnisse-ulelyd. Jeg blir smått sprø her jeg ligger i senga.
Hva kan dette være?

På badet og kjøkkenet er det helt tyst, men på soverommene er det et mini-spetakkel.

Når jeg trekker ut støpselet i kjelleren så stopper lyden og aggregatet.
Hva gjør jeg?

Skjermbilde 2025-02-14 122154.png Skjermbilde 2025-02-14 121929.png Skjermbilde 2025-02-14 121942.png

Hvis lyden har oppstått nylig kan det være på grunn av støv som har bygget seg opp i ventilen. Ta den ned og rengjør ventil og evt i røret. Ikke skru på ventilen slik at du endrer innstillingen/ ventilåpningen.

• Like
Reaksjoner: Mondeo
Vi har et Systemair Villavent VR 700 EV / -DCV.

Et lite ydmykt innspill til feilsøking.

På fremsiden av ventilasjonsaggregatet ditt er det en dør/lokk som sitter festet med en låsehaspe på undersiden av aggregatet.
Løsne haspen, mens aggregatet går, og løft lokket forsiktig av.
Merk at lokket er "hengslet" på toppen og løftes rett opp for å løsne.

Nå ser du begge vifter (tilluft / fraluft).
Kan du høre noen ulyd fra noen av viftene?

Nå strømmer det en frisk og enerverende ulyd ut fra ventil på soverommet.

Sterk støy i soverom er ensbetydende med stor sannsynlighet for støy fra til-luft-vifte.

Meget sannsynlig det er defekt gummilager i senter av vifterotoren.
Det er en kjent feil på disse viftene. Gummien er rett og slett for myk.
Det stater med støy, så plutselig ryker hele lageret og så står viften helt fast.

Ny vifte koster over 8.000,-
Det er en kar på Finn.no som selger vifter som er overhalt og det er satt inn en lagring i noe som ser ut som hard nylon.
I listen skriver han at han har til både VR 700 DC og VR 700 DCV.
Ser ut som om han tar 1000,- og det er grådig billig. Litt usikker på om han krever den gamle i retur for å pusse den opp og selge videre.

Merk: jeg har aldri handlet av denne personen, så jeg går ikke god for noe han leverer.
Men, jeg har byttet en slik i mitt anlegg og det kostet 8500,- bare for viften.

Skjermbilde 2025-02-19 221136.jpg

Ja, da rakk ikke jeg å oppdatere denne tråden om hva som var feil og hvordan det ble rettet - før det dukket opp nye feilmeldinger i displayet.

Meget sannsynlig det er defekt gummilager i senter av vifterotoren.
Det er en kjent feil på disse viftene. Gummien er rett og slett for myk.
Det stater med støy, så plutselig ryker hele lageret og så står viften helt fast.

Takk, @Eplet , dette viste seg å stemme meget godt. Suverent med hjelp! Takk!!
Gummilageret/gummiforingen som holder radialviften sentrert i viftehuset var gått i oppløsning.
Det var behov for ny vifte. Så den måtte byttes kjapt.

Men, det viste seg at viften ved siden av var også i ferd med å knele. Samme defekten der.

Så da ble det 2 stk nye vifter som måtte kjøpes inn.
Sistnevnte kunne levere på dagen ved henting på Frogner (Viken) så da ble valget enkelt.

Åpne lokket. Løsne 4 skruer og 2 elektriske kontakter. Dra ut vifter. Dytte på plass nye. Kople til 2 kontakter. Feste 4 skruer. Lukke lokket.
10 minutters jobb.

Min kostnad ble 13.400,- , noe som svir i lommeboken.
Fikk pris på oppmøte av ventilasjonsteknikker og bytte av 2 vifter til den nette sum av 22.000,-

Fornøyd med hjelp fra forumet og egen innsats, men ikke så happy for kostnaden.

Ja, da rakk ikke jeg å oppdatere denne tråden om hva som var feil og hvordan det ble rettet - før det dukket opp nye feilmeldinger i displayet.

Takk, @Eplet , dette viste seg å stemme meget godt. Suverent med hjelp! Takk!!
Gummilageret/gummiforingen som holder radialviften sentrert i viftehuset var gått i oppløsning.
Det var behov for ny vifte. Så den måtte byttes kjapt.

Men, det viste seg at viften ved siden av var også i ferd med å knele. Samme defekten der.

Så da ble det 2 stk nye vifter som måtte kjøpes inn.
Sistnevnte kunne levere på dagen ved henting på Frogner (Viken) så da ble valget enkelt.

Åpne lokket. Løsne 4 skruer og 2 elektriske kontakter. Dra ut vifter. Dytte på plass nye. Kople til 2 kontakter. Feste 4 skruer. Lukke lokket.
10 minutters jobb.

Min kostnad ble 13.400,- , noe som svir i lommeboken.
Fikk pris på oppmøte av ventilasjonsteknikker og bytte av 2 vifter til den nette sum av 22.000,-

Fornøyd med hjelp fra forumet og egen innsats, men ikke så happy for kostnaden.
Du får fokusere på besparelsen ved å «fikse selv» ;-)

• Love
Reaksjoner: TrygdeNissen
Hvis lyden har oppstått nylig kan det være på grunn av støv som har bygget seg opp i ventilen. Ta den ned og rengjør ventil og evt i røret. Ikke skru på ventilen slik at du endrer innstillingen/ ventilåpningen.

Mange gode tips man får her inne.
Vi fulgte også ditt råd @OddG og løsnet på ventilene. Uff og atter uff. Det var ille. Veldig mye støv og gruff.
Nå har jeg støvsuget og renset alle ventiler i hele huset.
Det virket som om det var verst fra selve ventiler og 1-2 meter inn i røret.
Det tok noen timer. Tror det var både helsebringende og strengt nødvendig med litt renhold!

• Like
Reaksjoner: OddG