Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Manko

Korporal
1 Apr 2025
7
3
  • Wow
  • Like
Reaksjoner: Sjåføren og Chris
Har seks duftsyriner i hagen og er veldig fornøyd med det.
Sikret meg ytterligere seks syriner i dag og planter de med svært god samvittighet.

Har fremdeles til gode å se ville syriner her jeg bor i Oslo-området, så noe stort problem kan dette umulig være?

Det blir nok bare forbudt å selge dem, men ikke å ha dem i hagen. Jeg forstår det i grunn godt. Jeg bor på en eiendom hvor det er rikelig med syrin som trolig ble plantet før krigen, og det har overtatt store områder. Er meget vanskelig å begrense fordi de sprer seg med rotskudd. Det går nok helt fint om det begrenses på en plen hvor rotskuddene blir tatt av klipperen. Vi plantet en magnolia for noen år siden, men den er nå fullstendig druknet av rotskudd fra syrin.

Vi vil gjerne ha syrin her, men gjør nå en aktiv innsats på å fjerne en del av det for å begrense spredningen. Må rett og slett graves opp.

• Like
Reaksjoner: kirderF
Har fremdeles til gode å se ville syriner her jeg bor i Oslo-området, så noe stort problem kan dette umulig være?

Jeg forstår det i grunn godt. Jeg bor på en eiendom hvor det er rikelig med syrin som trolig ble plantet før krigen, og det har overtatt store områder. Er meget vanskelig å begrense fordi de sprer seg med rotskudd. Det går nok helt fint om det begrenses på en plen hvor rotskuddene blir tatt av klipperen. Vi plantet en magnolia for noen år siden, men den er nå fullstendig druknet av rotskudd fra syrin.

Jaja, da må jeg nok trekke tilbake mitt første innlegg i denne tråden :)
Nå har jeg fartet litt rundt i Oslo og kikket etter Syriner - og det er jo pokker meg Syriner over alt.
Jeg får unskylde min uvitenhet med at det er nå først de står i full blomst, og da er de veldig enkle å se.

På friarealer, langt inn i Oslomarka, langs veier i yre oslo og langs skogsbilveier - de er jaggu over alt.
Dette var en liten vekker for meg.
Nå som jeg er oppmerksom på Syriner, først da ser jeg hvor mye Syriner det faktisk er på avveie.

• Like
Reaksjoner: KristianM