Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Aage

Korporal
29 Okt 2025
7
2
Har begynt å leke med tanken på å montere en egen værstasjon hjemme, men ikke fordi jeg vil nerde med vindretning og lufttrykk – jeg lurer på om det faktisk kan brukes til noe fornuftig, spesielt til vannbåren varme og balansert ventilasjon.

Det jeg ser for meg er at en værstasjon kan gi mer presise data til huset slik at systemene reagerer før boligen blir kald, klam eller overopphetet. Men jeg vet ikke om dette bare er ønsketenkning eller om det faktisk fungerer i praksis.

– Vannbåren varme:
Kan ute- og værdata gjøre styringen smartere?
For eksempel: justere kurven raskere ved stort temperaturfall, mildvær eller solinnstråling?
Eller er det egentlig nok med en standard uteføler på varmestyringen?

– Ventilasjonsanlegg:
Har noen erfaring med å regulere luftmengde etter utefukt, temperatur eller ekstrem kulde?
Får man faktisk bedre komfort, eller blir det bare mer støy og slitasje?
Vil en værstasjon gi smartere styring enn fabrikkoppsettet?

– Sol og overoppheting:
Er solsensor nyttig for å senke tilluftstemperatur eller regulere ventilasjonen før huset blir varmt?
Eller er dette overkill for en vanlig bolig?

– Integrasjon:
Hvilke systemer funker med KNX, Futurehome, Home Assistant osv.?
Noen som har erfaring med å få varmepumpe, ventilasjon og styringssystemer til å “snakke sammen” via værdata?

Mer komfort? Lavere strømforbruk?
Eller en fancy gadget som ender opp med å stå der og måles nedbør uten at det har noe å si?

Jeg har vannbåren varme i betong og balansert ventilasjon, og hvis en værstasjon faktisk kan gjøre styringen mer presis og energismart, så vurderer jeg det seriøst.