Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeBolig

Sersjant
7 Feb 2025
10
4
Dagens strømpriser i Norge.

Jeg har bare en ting å si: Fy faen så udugelige politikere vi har!!

Hvordan havnet vi her?

• Like
Reaksjoner: lekteren
Hvordan havnet vi her?
Som du skriver, udugelige politikere.

dagens moderne yrkespolitikere som aldri har gjort noe annet enn å prøve å karre til seg makt og inflytelse tenker mest på seg selv. dagens politikere er maktkåte narsisisister.

dette går på tvers av alle politiske partier..

det er iallefall slik jeg ser på det

Her er det mye bevegelige deler på en gang, tenker jeg.
  • Et dysfunksjonelt europeisk energimarked
  • Tysk nedstengning av stabile kraftkilder med stor kapastiet
  • Storstilt utbygging av ustabile kraftkilder (vind på land) som produserer store volum når prisen er lav og ingen trenger strøm
  • Storstilte planer om subsidiert utbygging av havvind, som ALDRI kan bli konkurransedyktig - hvem vil kjøpe strøm til 2 kr per kw?
  • Erna og Jonas er negative til kjernekraft
  • ah...jeg kunne skrive i det UENDELIGE!
Kort oppsummert: UDUGELIGE POLITIKERE uten praktisk sans og erfaring fra et normalt liv.

Synes egentlig strømstøtten er det som suger aller mest om dagen. Greit nok at man må finne på noe som gjør det billigere for forbrukerne, men det må da være mulig å finne på noe som ikke drepe ethvert initiativ til enten å produsere strøm selv, kutte forbruk eller flytte forbruket til off peak.

...og siden Ola Dunk er en sucker for valgflesk så kommer det stadig nye løfter om fastpris i forbindelse med valget i høst...

den fastprisen de lover er jo et ran om sommeren. 50øre + nettleie synes jeg er for dyrt.

jeg hadde fortsatt prøvd å spare strøm om den hadde kosta 20øre + nettleie

Jeg synes hele diskusjonen om at hvis vi har lavere strømpris så vil alle skru på alt de kan på måfå og ikke tar strømsparegrep, er teit.
Hvis folk betaler mindre for strømmen vil de frigi kapital til å faktisk ta strømsparegrep, som å skifte det vinduet eller den døren. De aller fleste vil ikke gi jernet med å malsimere strømforbruket, rettere sagt vil folk kunne senke skuldrene og ha det litt bedre i hverdagen.

• Like
Reaksjoner: lekteren
Jeg synes hele diskusjonen om at hvis vi har lavere strømpris så vil alle skru på alt de kan på måfå og ikke tar strømsparegrep, er teit.
Hvis folk betaler mindre for strømmen vil de frigi kapital til å faktisk ta strømsparegrep, som å skifte det vinduet eller den døren. De aller fleste vil ikke gi jernet med å malsimere strømforbruket, rettere sagt vil folk kunne senke skuldrene og ha det litt bedre i hverdagen.

Hvis staten skal bruke noen millioner på å subsidiere strøm så hadde det jo vært fint om det ble gjort på en måte som hjalp på totalforbruket. Ergo, jeg vil heller at pengene skal brukes på å påvirke forbrukerne til å gjøre endringer - og da kan man ikke ha dagens løsning med flat lav strømpris. Og så tenker jeg at støttenivået kan være tilsvarende, ergo i snitt bør støtten være den sammen.

Dobbeltpost - får nesten minner fra BB :D

• Love
Reaksjoner: ByggeBolig