- 24 Feb 2025
- 17
- 5
Hei,
Vi holder på med planlegging av nye enebolig og har noen planer jeg har lyst til å lufte med dere flinke folk.
Jeg tenker litt beredskap, litt for moro og litt fordi jeg liker teknisk løsninger litt utenom det vanlige.
Jeg har fått tak i et ganske nytt, moderne og velfungerende dieselaggragat. 400V 120kVA.
Planen er å støpe et lite aggregathus i tilknytning til garasjen under huset.
I dette aggragathuset vil jeg også sette èn 1000l IBC tank med diesel.
Er det greit om dette aggregathuset støpes i ett med garasjen, eller bør jeg sørge for "frikopling" slik at ikke motorlyd forplanter seg?
Hvordan bør jeg håndtere eksos?
Hvordan bør det koples inn mot huset slik at anlegget starter automatisk ved strømbrudd?
Jeg tenker at det hadde vært fint om det f.eks. koples inn automatisk ved strømbrudd, og koples inn f.eks. 15 minutter etter at strømmen er tilbake.
Bør jeg lage aggregathuset tettest mulig, og så lufte med lufteluker og vifter?
Eller bygge det helt åpent?
Alle innspill tas i mot med STOR takk!
Vi holder på med planlegging av nye enebolig og har noen planer jeg har lyst til å lufte med dere flinke folk.
Jeg tenker litt beredskap, litt for moro og litt fordi jeg liker teknisk løsninger litt utenom det vanlige.
Jeg har fått tak i et ganske nytt, moderne og velfungerende dieselaggragat. 400V 120kVA.
Planen er å støpe et lite aggregathus i tilknytning til garasjen under huset.
I dette aggragathuset vil jeg også sette èn 1000l IBC tank med diesel.
Er det greit om dette aggregathuset støpes i ett med garasjen, eller bør jeg sørge for "frikopling" slik at ikke motorlyd forplanter seg?
Hvordan bør jeg håndtere eksos?
Hvordan bør det koples inn mot huset slik at anlegget starter automatisk ved strømbrudd?
Jeg tenker at det hadde vært fint om det f.eks. koples inn automatisk ved strømbrudd, og koples inn f.eks. 15 minutter etter at strømmen er tilbake.
Bør jeg lage aggregathuset tettest mulig, og så lufte med lufteluker og vifter?
Eller bygge det helt åpent?
Alle innspill tas i mot med STOR takk!