Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

StianC

Korporal
1 Feb 2025
5
3
Noen som har tips og innspill på hvor stor sikring og hvilken type kabel jeg bør legge ned fra hus til garasje?
Garasjen er per nå strømløs, men jeg tenker det er greit å få gjort så snart snøen forsvinner.

Innspill på type kabel og om jeg må legge den i et trekkerør er interessant.
Gjerne også dimensjon på kabel og hvilken sikring bør det være i huset der kabelen går ut til garasjen?

• Like
Reaksjoner: Arne
Hei.

Noen spørsmål:
  • Hvor langt er det fra hus til garasje?
  • Ønsker du legge kabel rett i jord, eller ønsker du legge ned trekkerør i tillegg? (anbefales uansett)
  • Hva ønsker du koble til av utstyr i garasjen?
    • Varmeovn?
    • Sveiseapparat?
    • Elbil lader?
    • Kompressor?
    • Belysning?
Uten et anslag på effekt uttak i garasjen, så er det ikke lett å svare på dine spørsmål.
Hvilken størrelse er det på hovedsikring i huset ditt?

Du burde uansett ta kontakt med en lokal installatørbedrift.

Hei, beklager sent svar!

Det er ca. 12 meter fra hus til garasje og kabelstrekket fra sikringsskap i hus til sikringsskap i garasje er 23 meter.
Jeg tenker det beste er om jeg legger et trekkerør, 50mm.

Ser for meg strøm til garasjeportåpner, LED belysning i tak og kanskje en 1000watt panelovn for frostsikring på 5 grader.
Elbillader 230V 3-fas 16A

Er det grei info?

Med forbruket du beskriver @StianC er du raskt på en 32A underfordeling fra bolig til garasje.
Du bør sjekke om du har tilstrekkelig kapasitet i husets sikringskap, sjekk hovedsikring.
En installatør vil kunne gi deg et kjapt prisoverslag på dette etter en rask kikk på anlegget ditt.

En idè kan jo være at du legger trekkerør selv og installatør tar resten av jobben?
I så tilfelle bør du avklare hvilken rør du bør legge og hvordan elektriker ønsker at du plasserer røret.

• Like
Reaksjoner: StianC
32A underfordeling høres fornuftig ut, og da er det ofte greit med 10mm2 kabel så du har litt å gå på - forskjellen på pris på 6mm2 og 10mm2 er liten. Kabel legges i rør, typisk 50mm trekkerør for nedgraving.

Hvis du benytter dobbeltisolert kabel så blir det enklere med jordfeilbrytere, da trenger du bare å jordfeilbeskytte forbrukskursene og ikke kabelen mellom hoved og underfordeling.

• Love
Reaksjoner: StianC