Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mkart

Sersjant
19 Feb 2025
16
7
Hei!

Kom over fra BB nylig.

Fikk ordnet med varmepumpe sist sommer og tenkte begynne med støping av såle noe tæla gir seg. Per i dag er varmepumpen kun fundamentert på noe 2x4 avkapp som jeg hadde liggende (Se bilde). Ikke en tilfredstillende permanent løsning :)

Lurer på prosedyre for å støpe noe slikt da jeg er helt blank. Har skjønt at man bør ha frostsikring i bunn, men aner ikke hvor mye og i hvilken utstrekning.

Spørsmål på løpende bånd:
- Hvor mye frostsikring i form av EPS eller XPS bør være under støpet?
- Er XPS eller EPS best å bruke?
- Hvor langt forbi selve støpet bør frostsikringen strekke seg?
- Hvor tykt bør det støpes etter at frostsikringen er på plass?
- Bør støp armeres? Hva med i så fall?
- Hvordan feste varmepumpen når fundamentet er støpt?

Setter stor pris på det jeg kan få av råd.

Varmepumpa.png

• Like
Reaksjoner: Farmen
Hei @Mkart !
Det er ikke lenge siden jeg selv gjorde dette, så jeg kan dele mine tips og råd.
Jeg er ingen fagmann, så du får lese dette som gode råd fra en ufaglært. :)

• Jeg bestemte meg for å lage en støpt såle som var 120cm bred (langs veggen) og 100cm dyp (ut fra veggen).
  • Fjernet jorden og gravde hullet på 120x100cm 30 cm dypt.
  • La først ned en billig filtduk fra Jula i 3-4 lag ned i mot jorden i hele hullet.
  • Fylte de nederste 10cm med pukk og rettet av slik at det ble helt flatt.
  • Kjøpte 4 stk XPS plater på 50mm på Byggmax som jeg la i to lag, med hvert lag i ulik retning. Totalt 10cm isolasjon.
  • Så snekret jeg en "ramme" av 48x98mm konstruksjonsvirke som jeg la oppå isolasjonen.
  • Kjøpte 2 stk armeringsnett (Armeringsnetting stål 4mm 120x80 cm)Megaflis.
  • Beregnet volumet 120cm x 100cm x 10cm til 120 liter.
  • Kjøpte 12 sekker med 25kg støpemørtel på tilbud til 39,- per sekk hos Megaflis , så jeg var sikker på å ha nok.
  • Blandet betongen og fylte ca 6 cm opp i formen/rammen.
  • La ned 2 stk armeringsnett oppå hverandre slitt forskjøvet slik at de fyller hele formen.
  • Støpte helt opp til kanten og rettet pent av med en rett planlebit.
Det ser ut til at din varmepumpe har samme type føtter som min.
Nederst på hvert av de fire bena er det en fot/plate hvor det er 3 hull som tillater at man fester foten i betongen.
Kjøpte 12 stk ekspansjonsbolter på Byggmax til 13 kroner stykket. Boret 12 hull i betongen og slo ned bolten.
Bolten ekspanderer når du strammer mutteren forsiktig.

Bildet nedenfor er ikke fra min installasjon, men det nærmeste jeg kom i søken etter et illustrasjonsbilde.
Orket ikke rusle ut og måke fritt for snø nå på morgenkvisten :-)

På bildet ser du at de i tillegg har lagt ned et rør fra dryppanne til drenering/pukk under betongplaten.
Der nede er det jo frostfritt, så da er man kvitt eventuell problemer med vann/is.
Jeg droppet dette. Hvis jeg skulle gjort dette ville jeg nok ha lagt ned 20-30 cm pukk i stedet for mine 10cm.

Som sagt, jeg er en glad amatør, men det funker topp hos meg.
Lykke til med ditt prosjekt!

PS: Skal forsøke få tatt et bilde av "mesterverket" til våren når snøen har gått.

Bakkestativ_dryppanne-1-scaled.jpg

Vurderer å endre pukk i bunn til lettklink. Enklere å transportere. Er det noe i veien for å bruke lettklink i stedet for pukk i dette tilfellet?

Lettklink må jo være veldig bra!, men det koster mett med flus da 💸💸💸💸💸💸

Det jeg ikke ville droppet var fiberduk i bunn.
Da unngår du at omkringliggende jordmasser tyter inn i drenerende pukk/lettklink/leca - lag og besudler dreneringsevnen.