Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

DANIO

Menig
29 Sep 2026
3
0
Eg skal snart støpe ringmur og lurer på hvor langt utover høsten det er greit å gjøre dette.
Det kan jo være fine plussgrader på dagtid, selv om temperaturen kryper under null om natten.

Hvor går egentlig grensen før man må sette inn ekstra tiltak?
Er det stor forskjell på en natt med et par minusgrader og en lengre periode med frost?
Og hvor lenge etter støpingen er betongen utsatt for frostskader?

Jeg lurer også på hva som er tilstrekkelig beskyttelse.
Når holder det å dekke til med isolasjonsmatter, og når må man eventuelt bruke oppvarming eller bestille betong tilpasset kaldt vær?
Har temperaturen i bakken og forskalingen mye å si?...slik at det er en fordel å støpe litt utpå dagen når varmen kommer?

Du kan tilsette Frosttilsetning til frostsikring av betongen, hvis det er risiko for frost/minusgrader.
Frostkrystaller danner seg ved rundt +4 grader(?) hvis jeg husker rett, derfor flere produsenter av f.eks høyttrykkspylere anbefaler å ta disse inn før temperaturen når 4 grader.
Hvis du bestiller betong med pumpebil, har du mulighet til å legge til tilsetningen ved bestilling.

Annen tildekking enn å unngå for hurtig tørking er ikke nødvendig.

• Love
Reaksjoner: DANIO