- 15 Jun 2025
- 2
- 1
Hei!
Er det noen som har testet dette med å støpe blomsterbotter av betong?
Jeg har litt lyst til å gå i gang og støpe 10-20 potter, men er usikker på om det er så enkelt som det fremstilles?
Bør jeg f.eks. bruke B30 betong for å få dette litt mer frostsikkert eller er det greit med Megaplan Utendørs slik Megaflis anbefaler.
Megaflis har en egen artikkel om dette temaet. Se video nederst i denne tråden.

Er det noen som har testet dette med å støpe blomsterbotter av betong?
Jeg har litt lyst til å gå i gang og støpe 10-20 potter, men er usikker på om det er så enkelt som det fremstilles?
Bør jeg f.eks. bruke B30 betong for å få dette litt mer frostsikkert eller er det greit med Megaplan Utendørs slik Megaflis anbefaler.
Megaflis har en egen artikkel om dette temaet. Se video nederst i denne tråden.
For å lage dine egne blomsterpotter i betong trenger du to bøtter (en større og en mindre), betong, matolje, og eventuelt et dreneringshull i bunnen . Du kan også bruke andre former, som gamle spann eller plastbøtter.
Fremgangsmåte:
Tips:
- 1. Forbered formene:
Smør innsiden av den større bøtten og utsiden av den mindre bøtten med matolje for å lette separasjonen etter støping.
- 2. Bland betongen:
Bland betongpulveret med vann i henhold til instruksjonene på pakken.
- 3. Støp:
Hell betong i den større bøtten, og plasser den mindre bøtten i midten for å lage hulrommet til planten.
- 4. Lag dreneringshull:
Hvis du ønsker dreneringshull, kan du stikke et plastrør eller lignende gjennom betongen i bunnen før den stivner.
- 5. Vekt og tørking:
Legg vekter i den mindre bøtten for å holde den på plass og forhindre at den flyter opp. La betongen tørke i henhold til instruksjonene, vanligvis i et par dager.
- 6. Etterbehandling:
Fjern formene, og puss eventuelt kantene med sandpapir for en mykere finish.
- Du kan tilsette oppvaskmiddel i betongen for å forlenge tørketiden på varme dager.
- La betongen tørke skikkelig før du fjerner formene.
- Bruk møbelføtter under pottene for å unngå å ripe opp underlaget.
- Du kan lage unike mønstre ved å bruke forskjellige materialer i formene, som for eksempel stoff eller ballonger.