Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Misbruker

Menig
15 Jun 2025
2
1
Hei!
Er det noen som har testet dette med å støpe blomsterbotter av betong?
Jeg har litt lyst til å gå i gang og støpe 10-20 potter, men er usikker på om det er så enkelt som det fremstilles?

Bør jeg f.eks. bruke B30 betong for å få dette litt mer frostsikkert eller er det greit med Megaplan Utendørs slik Megaflis anbefaler.
Megaflis har en egen artikkel om dette temaet. Se video nederst i denne tråden.

For å lage dine egne blomsterpotter i betong trenger du to bøtter (en større og en mindre), betong, matolje, og eventuelt et dreneringshull i bunnen . Du kan også bruke andre former, som gamle spann eller plastbøtter.

Fremgangsmåte:
  1. 1. Forbered formene:
    Smør innsiden av den større bøtten og utsiden av den mindre bøtten med matolje for å lette separasjonen etter støping.

2. 2. Bland betongen:
    Bland betongpulveret med vann i henhold til instruksjonene på pakken.

3. 3. Støp:
    Hell betong i den større bøtten, og plasser den mindre bøtten i midten for å lage hulrommet til planten.

4. 4. Lag dreneringshull:
    Hvis du ønsker dreneringshull, kan du stikke et plastrør eller lignende gjennom betongen i bunnen før den stivner.

5. 5. Vekt og tørking:
    Legg vekter i den mindre bøtten for å holde den på plass og forhindre at den flyter opp. La betongen tørke i henhold til instruksjonene, vanligvis i et par dager.

6. 6. Etterbehandling:
    Fjern formene, og puss eventuelt kantene med sandpapir for en mykere finish.
Tips:
  • Du kan tilsette oppvaskmiddel i betongen for å forlenge tørketiden på varme dager.

• La betongen tørke skikkelig før du fjerner formene.

• Bruk møbelføtter under pottene for å unngå å ripe opp underlaget.

• Du kan lage unike mønstre ved å bruke forskjellige materialer i formene, som for eksempel stoff eller ballonger.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

blomsterpotte.jpg

Ja, det er egentlig nokså rett frem å støpe egne potter. :)
Jeg ville dog ha brukt B35 MF45 betong som er tiltenkt frostsikring (til en viss grad utvanning), men B30 skal nok gjøre susen det også. Du får kjøpt 2 sekker med B35 eller 3 sekker B30 for prisen av 1 Megaplan ute.
Fant ikke noe om frostsikring til Megaplan ute, men vil tro det er type B20 eller B25 betong.

Det fine med betong er at du kan snekre egne potter og betongen vil ta formen og holde den bra. Hvis du lager egne potter med tre, holder det å mette treverket med vann før du heller betongen, da vil ikke treverket suge til seg vannet til betongen.
En skal ikke se bort ifra at det trengs litt prøving og feiling, men du skal nok få teken på det etter en potte eller to. :)

• Like
Reaksjoner: XecapS
Ganske kult konsept hvor kun egen fantasi setter grenser for hva som kan skapes.
Med litt kreativitet kan det skapes ganske kule ting, både store og små.

Det er sjelden jeg har B35 sement for hånden, men svært ofte jeg har rester av B20 og B25.
Er det noe jeg kan tilsette f.eks. B20 og B25 for å gjøre den frostsikker og brukbar i slike støpeformer?

Fruen og jeg støper blomsterpotter og litt større krukker med Robust Støpemørtel B40.
Denne kjøpes på Coop OBS Bygg for 139,-
Robust_B40.jpg

Tilsetter 2 dl Robust Primer per 20kg sekk med støpemørtel som tilsetning.
Dette gir massen bedre tetthet, finere overflate og den blir mer "plastisk".
Coop OBS Bygg selger denne også for 199,- for en liter.

robust_primer.jpg

Upåklagelig resultat hver gang og krukkene blir holdbare og overflaten glatt og fin.
Viktig å vibrere støpeformen med bajonettsag (uten blad) eller noe annet som "vibrerer".

Etter ferdig tørk tas krukken ut av formen og tørkes noen uker ekstra.
Så behandles både utside og innside av krukken med Robust Impregnering.
Denne koster 399,- hos Coop OBS Bygg, men en liter er drøy og holder i en evighet.

impregnering.jpg

Vi lar aldri egenproduserte krukker stå utendørs om vinteren fulle av våt jord.
Da sprekker krukken med stor sannsynlighet.
Vi tømmer krukkene for jord, spyler de rene og oppbevarer de utendørs under en presenning.