Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

runarb

Fenrik
18 Feb 2025
34
27
Jeg har en Stanley 1,5 Hk/24 liter oljefri kompressor ( https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/kompressorer/2387014 ).
Denne har fungert fint, men nå bare går og går den til evig tid og etterhvert slipper sikkerhetsventil ut luft.

Noen som har vært borte i tilsvarende?
Skulle kompressoren ha vært vedlikeholdt med noe?

Kompressoren er ca 2 år gammel, og kanskje blitt brukt 15-20 ganger for å drive dykkertpistol og pumpe opp sykkeldekk.

stanley trykkluft.jpg

Sikkerhetsventilen på kompressoren slipper ut luft – kan fjæren være slitt eller defekt?

Jeg har vært borti akkurat det samme på en eldre kompressor, og i mitt tilfelle var det sikkerhetsventilen som var sliten. Fjæren inni ventilen mister spenst over tid, spesielt hvis kompressoren har stått fuktig eller ubrukt lenge. Da klarer ikke fjæren å holde tett, og ventilen begynner å lekke eller "puffe" ut luft selv om trykket er innenfor normalen.

Noen ganger hjelper det å skru ut ventilen og blåse eller rense den forsiktig, men ofte er det bare en midlertidig løsning. Hvis det har satt seg rust eller små partikler på setet, vil den lekke igjen etter kort tid. Ventilene er som regel billige å bytte, og det er den tryggeste løsningen – spesielt siden det tross alt er en sikkerhetskomponent.

Jeg byttet hele ventilen på min, og problemet forsvant umiddelbart. Så ja – det høres veldig ut som fjæren eller setet i ventilen er defekt i ditt tilfelle. Jeg ville ikke justert eller forsøkt å stramme fjæren, men heller satt inn en ny ventil med riktig trykkverdi (som står oppgitt på den gamle).

Kort sagt: hvis sikkerhetsventilen først har begynt å lekke uten grunn, er det et tegn på slitasje eller korrosjon – og da lønner det seg å bytte fremfor å prøve å redde den gamle.

Jeg tenker at det heller er trykkbryteren (pressostaten) som ikke gjør jobben sin.
Når trykket er blitt høyt nok så skal den stoppe motoren. Motoren skal ikke fortsette å gå i det uendelige.
Spørsmålet her er først om hvor høyt blir trykket?
Blir det betydelig høyere enn før så er det trykkbryteren som jukser, hvis trykket ikke er høyere enn før men sikkerhetsventilen slipper av trykket likevel så er det sikkerhetsbryteren som har skylden.

Sjekk manometeret om hvorstort trykket blir.

Jeg har en Stanley Kompressor 100 l 2200 W som jeg har kjøpt på Jula.
Det tok kun 12 mnd så plutselig løser sikkerhetsventilen ut hver gang kompressoren starter (low) og fyller opp tanken til den stopper(high).
Merkelig nok løser sikkerhetsventilen ut før tanken når ønsket trykk.

Problemet viste seg å være defekt sikkerhetsventil.
Når den ble byttet fungerte strak alt som normalt.

Bare et tips.

50137.webp 50137 (1).webp 50137 (2).webp