Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SveinungK

Menig
12 Okt 2025
3
0
Jeg prøver å sette meg inn i ulike metoder for å bygge mur og konstruksjoner, og ser det finnes flere alternativer: Sprøytebetong, tradisjonell forskaling med armert støp, og systemblokker som KUB, Thermomur og andre isolerende byggesystemer.

Det er vanskelig å forstå hva som faktisk er best når man ser på helheten – altså ikke bare pris, men også styrke, byggetid, levetid og risiko for fukt/skader.

Hvordan står løsningene mot hverandre når det gjelder:
  • Pris pr. m²
  • Byggetid og krav til fagkompetanse
  • Varmeisolasjon og tetthet
  • Holdbarhet og sprekkdannelse over tid
  • Fuktsikkerhet og levetid i norsk klima

Er det noen her som har erfaring med flere av disse metodene og kan si noe om hva som fungerer best i praksis – ikke bare i teorien eller reklamen?
Jeg er amatør og veldig nysgjerrig på hva som gir mest “verdi per krone” på lang sikt!

Grunnen til at jeg spør er vi vurderer å bygge ny enebolig og har fått tilbud om full kjeller i sprøytebetong.
Jeg er litt skeptisk til styrke, isolasjonsevne, fukt osv.

Hei!

Sprøytebetong
Sprøytebetong er i praksis en monolittisk betongvegg uten skjøter, sprøytet direkte mot underlag eller mot midlertidig forskaling. Dette gir svært god heft, kompakt struktur og få kuldebroer. Riktig utført kan styrken være vel så god som tradisjonell støp, spesielt på ujevn grunn eller terreng med mye terrengtilpasning. Sprøytebetong skinner særlig i krevende tomter, fjellskjæringer, trange arbeidsområder og buede/flere nivå-konstruksjoner hvor tradisjonell forskaling blir tungvint og dyr. Vanlig erfaring er at det kan bli 10 til 20 prosent rimeligere enn forskalt støp når logistikken er krevende, og byggetiden kortes ned betydelig. Nøkkelen er riktig armering, korrekt påføring og god etterbehandling/vanntetting. Dårlig utført sprøytebetong gir porer og spenninger, så velg entreprenør med dokumentert erfaring!

Tradisjonell forskaling og armert støp
Dette er den klassiske "gullstandarden" som alt annet måles mot. Full kontroll på armering, tykkelser og vibrering gir høy og forutsigbar styrke. Det krever mer arbeid: forskaling bygges, sikres, støpes, vibreres, herdes og demonteres. Tidsbruk og arbeidskostnader drar gjerne opp totalprisen, men resultatet er kjent og trygt hvis det gjøres riktig. Ulempen er at feil i vibrering, armering eller herding kan gi svakheter, sprekker og potensielle lekkasjer. Isolasjon må løses med pålimt XPS/EPS eller innvendig isolasjon, så man får flere arbeidsoperasjoner og potensielt kuldebroer rundt såle/vegg-overgang. For flate tomter, god adkomst og håndverkere du stoler på, er dette et solid og langtidsholdbart valg.

Systemblokker (KUB, Thermomur, Bewi, etc.)
Systemblokk-vegger består gjerne av EPS-skall med armering og betongkjerne. De fungerer som permanent forskaling og isolasjon i ett. Fordelen er rask byggeprosess og lavt varmetap siden veggen allerede er kontinuerlig isolert. Det gir veldig gode U-verdier og lite risiko for kuldebroer, så dette velges ofte i energieffektive boliger og hytter hvor fyringskostnader er viktig. Utfordringen er at kvaliteten sitter i detaljene: riktig armering, korrekt fylling av betong uten hulrom, og nøyaktig utførelse rundt gjennomføringer. Det finnes brukererfaringer med sprekker ved feil utførelse, men riktig gjort er dette både sterkt og energieffektivt. Kostnaden er ofte midt på treet: dyrere enn ren betong uten isolasjon, men billigere totalt enn å forskale+støpe+isolere+pusse i flere operasjoner.

Noen tommelfingerregler:
Ujevnt terreng / fjell / vanskelig adkomst: sprøytebetong gir mest fleksibilitet, ofte lavest totalpris og kortest tid.
Flatt terreng / god plass / håndverkere på plass: tradisjonell støp gir forutsigbarhet og høy styrke, men koster mer i arbeid.
Fokus på energieffektivitet / rask byggetid: systemblokker gir veldig god isolasjon og tidsgevinst, forutsatt presis utførelse.

Fellesnevner for alle tre: vanntrykk, drenering, kapillærbryter, radonsperre og riktig herding avgjør levetiden mer enn selve systemet.
Velger du seriøs aktør og gjør detaljene riktig, er alle tre løsninger teknisk holdbare.

Jeg har brukt sprøytebetong på en skrå tomt med mye fjell, og det var et veldig godt valg hos oss. Det sparte mye tid på forskaling og tilpasning mot terreng, og resultatet har vært tett og stabilt i flere år. Kostnadsmessig landet det litt rimeligere enn tradisjonell forskalt støp i vårt tilfelle, spesielt fordi grunnarbeidet ble enklere. Nøkkelen er en entreprenør som har erfaring med metoden og følger opp tykkelse og etterbehandling. Hadde jeg bygget i liknende terreng igjen, hadde jeg valgt sprøytebetong på nytt.