Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SveinungK

Menig
12 Okt 2025
3
0
Jeg prøver å sette meg inn i ulike metoder for å bygge mur og konstruksjoner, og ser det finnes flere alternativer: Sprøytebetong, tradisjonell forskaling med armert støp, og systemblokker som KUB, Thermomur og andre isolerende byggesystemer.

Det er vanskelig å forstå hva som faktisk er best når man ser på helheten – altså ikke bare pris, men også styrke, byggetid, levetid og risiko for fukt/skader.

Hvordan står løsningene mot hverandre når det gjelder:
  • Pris pr. m²
  • Byggetid og krav til fagkompetanse
  • Varmeisolasjon og tetthet
  • Holdbarhet og sprekkdannelse over tid
  • Fuktsikkerhet og levetid i norsk klima

Er det noen her som har erfaring med flere av disse metodene og kan si noe om hva som fungerer best i praksis – ikke bare i teorien eller reklamen?
Jeg er amatør og veldig nysgjerrig på hva som gir mest “verdi per krone” på lang sikt!

Grunnen til at jeg spør er vi vurderer å bygge ny enebolig og har fått tilbud om full kjeller i sprøytebetong.
Jeg er litt skeptisk til styrke, isolasjonsevne, fukt osv.

Hei!

Sprøytebetong