Jeg prøver å sette meg inn i ulike metoder for å bygge mur og konstruksjoner, og ser det finnes flere alternativer: Sprøytebetong, tradisjonell forskaling med armert støp, og systemblokker som KUB, Thermomur og andre isolerende byggesystemer.
Det er vanskelig å forstå hva som faktisk er best når man ser på helheten – altså ikke bare pris, men også styrke, byggetid, levetid og risiko for fukt/skader.
Hvordan står løsningene mot hverandre når det gjelder:
Er det noen her som har erfaring med flere av disse metodene og kan si noe om hva som fungerer best i praksis – ikke bare i teorien eller reklamen?
Jeg er amatør og veldig nysgjerrig på hva som gir mest “verdi per krone” på lang sikt!
Grunnen til at jeg spør er vi vurderer å bygge ny enebolig og har fått tilbud om full kjeller i sprøytebetong.
Jeg er litt skeptisk til styrke, isolasjonsevne, fukt osv.
Det er vanskelig å forstå hva som faktisk er best når man ser på helheten – altså ikke bare pris, men også styrke, byggetid, levetid og risiko for fukt/skader.
Hvordan står løsningene mot hverandre når det gjelder:
- Pris pr. m²
- Byggetid og krav til fagkompetanse
- Varmeisolasjon og tetthet
- Holdbarhet og sprekkdannelse over tid
- Fuktsikkerhet og levetid i norsk klima
Er det noen her som har erfaring med flere av disse metodene og kan si noe om hva som fungerer best i praksis – ikke bare i teorien eller reklamen?
Jeg er amatør og veldig nysgjerrig på hva som gir mest “verdi per krone” på lang sikt!
Grunnen til at jeg spør er vi vurderer å bygge ny enebolig og har fått tilbud om full kjeller i sprøytebetong.
Jeg er litt skeptisk til styrke, isolasjonsevne, fukt osv.