Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Anton

Korporal
15 Sep 2025
8
1
Vi vurderer å sette opp solceller på huset, men jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer i norsk klima med mye snø, is og kuldegrader.

Hvordan påvirker snømengdene produksjonen?
Må man fysisk måke panelene, eller smelter snøen av av seg selv når sola kommer frem?

Gir tynn snø eller rim faktisk noe solgjennomtrengning, eller stopper det produksjonen helt?

Jeg har også hørt at solceller kan produsere bedre i kuldegrader fordi de blir mer effektive når de er kalde.
Stemmer det i praksis, eller forsvinner effekten når det ligger snø på dem?

Finnes det smarte løsninger for å unngå is- og snøoppbygging på panelene?
Noe som automatisk fjerne snø fra paneloverflaten?

Hadde vært veldig interessant å høre erfaringene deres – spesielt fra dere som har hatt solceller noen vintre allerede.
Hvordan holder dere produksjonen oppe gjennom de kalde månedene, og hva er realistisk å forvente av vinterproduksjon i Norge?

Vi vurderer å sette opp solceller på huset, men jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer i norsk klima med mye snø, is og kuldegrader.

Hvordan påvirker snømengdene produksjonen?
Må man fysisk måke panelene, eller smelter snøen av av seg selv når sola kommer frem?

Gir tynn snø eller rim faktisk noe solgjennomtrengning, eller stopper det produksjonen helt?

Jeg har også hørt at solceller kan produsere bedre i kuldegrader fordi de blir mer effektive når de er kalde.
Stemmer det i praksis, eller forsvinner effekten når det ligger snø på dem?

Finnes det smarte løsninger for å unngå is- og snøoppbygging på panelene?
Noe som automatisk fjerne snø fra paneloverflaten?

Hadde vært veldig interessant å høre erfaringene deres – spesielt fra dere som har hatt solceller noen vintre allerede.
Hvordan holder dere produksjonen oppe gjennom de kalde månedene, og hva er realistisk å forvente av vinterproduksjon i Norge?
Hvis økonomien i dette er det viktigste, er det bare å styre unna, det finnes ikke økonomisk lønnsomt.

• Like
Reaksjoner: Anton