Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Oktober

Sersjant
26 Feb 2025
11
5
Vi har en brønnpumpe og konstanttrykksystem der jeg merker litt knepp/blink i lys og en tydelig startpuls i huset når pumpa slår inn.
Jeg vurderer derfor om softstarter eller frekvensomformer kan være aktuelt for å få roligere start og jevnere drift, men jeg er usikker på kost/nytte og hva som faktisk er relevant i en vanlig bolig. Når er softstarter aktuelt, og når er frekvensomformer bedre?

Hvilke tegn tyder på at startstrøm er et reelt problem, annet enn lysblink?

Kan dette gi lengre levetid på pumpe og trykktank, eller er gevinsten mest komfort?

Jeg så på dette til hytta (dunker godt i sikringsskapet når den starter) men la det fra meg, pumpen vi har er 25 år så håper nesten den kneler snart for så å kjøpe ny med innebygget mykstart.

Løsningen for min type pumpe var frekvensomformer.

• Like
Reaksjoner: Oktober
la det fra meg, pumpen vi har er 25 år så håper nesten den kneler snart for så å kjøpe ny med innebygget mykstart.
Forstår deg godt!
Problemet mitt er at jeg tenkte som deg (la det gå til det kneler) for 10-12 år siden.
Hvert år har jeg tenkt; hvis jeg koster på en mjukstarter nå, så kneler pumpa i morgen.
Men, så har det altså gått 12 år...og pumpa dunker på og lyset blinker
:)