Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Villa

Korporal
10 Aug 2025
6
1
Har en gårdsplass på 500 kvadratmeter som jeg ikke lenger orker å måke manuelt med snøskuffe.
Tidligere eier hadde en Honda snøfreser, men den tok han med seg på flyttelasset når han dro.

Snøfresere pleier å stige i pris når snøen daler ned fra himmelen, så jeg tenkte jeg skulle være litt smart å kjøpe ny snøfreser nå som sommeren fremdeles er her.

Så hva anbefaler folket her inne for å rydde 500 kvadrat med asfaltert gårdsplass?

Stedet er Konnerud utenfor Drammen, så det kommer da litt snø i løpet av et normalår.

Elektrisk snøfres, bensin snøfres, traktor med fres - eller kanskje en Yarbo snøfreserrobot?

Prismessig ønsker jeg å legge maksimalt 50-60k på bordet, gjerne mindre.

Snøfreser 800x450px.jpg traktorfres.jpg yarbo robotsnøfreser.jpg yarbo robotsnøfreser I.jpg

• Like
Reaksjoner: Sniffer
Snøfresing er en krevende oppgave.
Jeg må nesten snakke for meg selv og jeg sverger til bensinmotor i min snøfreser.
Jeg har i likhet med deg ca 5-600 kvm med gårdsplass som må freses og det er en ganske krevende jobb når det kommer 20-30 cm klam våt snø i løpet av en lang dag. Da må snøen raskt bort og jeg har ikke tid til å frese 25% og så vente 4-5 timer på lading.

• Like
Reaksjoner: Villa og Sniffer
Har kun erfaring med bensinfreser, en stor Toro som er noe over 70cm bredde på fresen. Jeg hadde også vært skeptisk til batterikapasitet når man har et større område med mye og tung snø som skal bort. Da er det kjekt med en så kraftig freser. Men, ikke helt uten ulempe er det: En stor freser betyr også en tung freser på 100kg, som krever en del muskelkraft å håndtere. I tillegg, selv om jeg kun kjører alkylatbensin er den motvillig på starten når den har stått en hel sommersesong. Ikke noe problem med elektrisk start, men hadde jeg kun hadde rekylstart så tror jeg at det hadde vært ganske krevende å få start på den første gang hver sesong. Så, kjøper du bensin så få med deg elektrisk start. Og prøv å finn en balanse mellom stort nok og hendig nok, kanskje ikke en freser på 100kg dersom du ikke har behov for det.

Bensindrevet snøfreser.
Batteri kan du bare glemme med en gang når det er snakk om et såpass stort areal.
Honda er et godt merke. Da har du maskin i 15-20 år hvis du steller litt pent med den.

• Like
Reaksjoner: Villa og Analfabet
Etter mye fundering frem og tilbake så ser det ut til at valget faller på Honda, nærmere bestemt Honda HSS 970A ETD snøfreser.
Jeg har fått et tilbud på den nette sum av 68.000,- og jeg tenker det er like greit å slå til nå før snøen laver ned og etterspørselen etter nye freser skyter i taket.

Belter, hydrostatdrift, elektrisk start og betjening av utkast med joystick ble avgjørende for meg.
At den kaster snøen 16-18 meter ser jeg også på som en stor fordel.

Honda HSS 970A ETD.jpg