Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Cabin

Menig
2 Des 2025
2
0
Takk for innpass i forumet folkens.
Fant frem til dette etter noen passe frustrerte søk på Google.
Ser at jeg ikke er den eneste med snøfreserproblemer her nå som snøsesongen er i anmarsj.
Håper dere orker mas fra eenda en snøfreseramatør?

Har en litt frustrerende feil på snøfreseren min.
Den starter på første drag, går fint en stund, men så — etter 10–20 minutter — begynner den å fuske, mister kraft og stopper.
Hvis jeg lar den stå et kvarter, starter den igjen og går en stund før samme skjer.

Hva tenker dere?
Er det varmgang, kondens, drivstoffproblemer eller noe annet?

Før jeg begynner å bytte deler vil jeg gjerne høre erfaringer, spesielt fra folk som har feilsøkt småmotorer før.

Ror også dette er forgasserising. En periode stoppet bilen omtrent på samme sted på veg til jobb. Ventet ca 2 min, startet igjen og fullførte. Motoren var såpass varm at den tinte forgasseren.

Kjøp kondenslurium på bensinstasjonen og ha på tanken. Den «løser opp» vannet i bensinen. Et råd er å holde tanken mest mulig full. La reservekanna stå inne under konstant temperatur.
Bensintanken «puster» ved varierende temp, trekker inn varm luft om dagen etter er det kanskje kaldt, da kan luft i tanken kondensere og du får noen kondensdråper i bensinen. Disse samler seg i bunnen av tanken. Gjennom suget i forgasseren blir dette kjølt ned og fryser.
Forgasserising er et fryktet problem i fly. Derfor har de egne varmesystemer i forgasserne.

Sjekk tankluftinga. Muligens vakuum på tanken.
Sjekkes enkelt ved å åpne påfyllingslokket etter at den har stoppet og så prøve å starte att.

Hadde samme på min gamle Snapper. Denne fikk vi ganske ny av noen kjenninger og de gikk rett og slett lei denne, da den stadig vekk ble levert til verskstedet hvor den ble kjøpt for feilsøk. Det første jeg tenkte da det skjedde meg var at her er det vacuum på tanken. Jeg tok ved første fresing og lettet litt på bensinlokket med en gang den startet å harket, og vips, så var feilen funnet.

• Like
Reaksjoner: KjellG