Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fantomtegningen

Kaptein
13 Feb 2025
158
93
Sandnes
Gjerne dette er et banalt spørsmål for de over 40 i IQ, men som den overtenkeren jeg er, hvor eksakt på patronen/armaturen skal man smøre armaturfett/silikon på servantbatteriet?
Vann og rør har alltid vært min svakhet (og redsel) i og med at hvis det gjøres feil, får jeg både kone og forsikringsselskapet på nakken,
Servantbatteriet er forøvrig Celeste Corby og ble kjøpt i 2022, men vi opplever nå at den henger seg opp/knirker mye.
1747629206252.png

Spray det ned med WD40 først før du demonterer,

knirker det når du skifter varmt/kaldt?

01 glir på 02, når du endrer retning så kanskje det er der det er tørt.

Dersom den ble kjøpt i 22, bør ikke dette egentlig være en reklamasjon på produktet? En kran skal da ikke knirke eller ha behov for å smøres opp eller bytte deler hvert tredje år. Men dersom man har kjøpt og montert selv kan det jo fort bli upraktisk og vanskeligere å kreve reklamasjon.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Jo, det bør egentlig være reklamasjon på kranen, tenker jeg svipper innom Megaflis på vei hjem fra jobb for å forhøre meg med dem i håp om en løsning.
Jeg ser ikke noe grunn til at jeg har montert batteriet selv vil ha noen påvirkinger til knirk/treghet, da ingen har vært inne i batteriet.

• Like
Reaksjoner: KristianM
Bytt del 04, det er der tregheten kommer fra.
Prøvde å søke frem reservedeler til Celeste, men finner egentlig fint lite. Vet ikke om jeg må innom Megaflis og få sjekket pris der, men hvis jeg må bytte patronen kan jeg like gjerne få byttet hele armaturet, tatt utifra pris på patron fra f.eks Grohe.

Prøvde å søke frem reservedeler til Celeste, men finner egentlig fint lite. Vet ikke om jeg må innom Megaflis og få sjekket pris der, men hvis jeg må bytte patronen kan jeg like gjerne få byttet hele armaturet, tatt utifra pris på patron fra f.eks Grohe.
...og kanskje det er verdt å legge litt ekstra penger i et armatur fra en av de mer anerkjente produsentene (Grohe, Damixa, Gustavsberg, etc) dersom du bytter? Jeg har i hvert fall valgt det selv, rett og slett for økt sikkerhet på at jeg slipper problemer og har et armatur som har lang levetid. Selv om det koster litt mer er det ofte sparte penger i en lenger tidshorisont.

...og kanskje det er verdt å legge litt ekstra penger i et armatur fra en av de mer anerkjente produsentene (Grohe, Damixa, Gustavsberg, etc) dersom du bytter? Jeg har i hvert fall valgt det selv, rett og slett for økt sikkerhet på at jeg slipper problemer og har et armatur som har lang levetid. Selv om det koster litt mer er det ofte sparte penger i en lenger tidshorisont.
Det er planen å kjøpe mer kvalitet neste gang, absolutt. Da den gamle vannkranen lakk var tanken "billigst og raskest mulig skifte" av batteri og da falt det på Celesten til ~200kr. Ikke at jeg trodde den ville vare i mange år, så den har gjort nytten den var tiltenkt. Blir å holde øynene åpne på salg av armaturer fremover.

Forresten, noen som vet hvem som kan ha pakninger som ligger mellom servantbatteriet og servanten? Vår servant har svak krumming der batteriet er montert og pakningen som er der nå er av dårlig stand (brukte den som var igjen av den gamle batteriet da Celeste ikke hadde denne inkludert).

• Like
Reaksjoner: KristianM