- 14 Sep 2025
- 4
- 1
Med dagens timesbaserte strømpriser og de nye AMS-målerne er det blitt mer aktuelt å styre oppvarming smartere.
Jeg vurderer å sette opp et system som lar vannbåren gulvvarme utnytte de billigste timene på døgnet, og samtidig redusere forbruket når strømprisen er på topp.
Tanken er å bruke styringssystemer som kobler seg direkte mot Nord Pool-prisene eller via tredjepartsapper (for eksempel Tibber, Futurehome, Home Assistant m.fl.), slik at varmekilden (varmepumpe eller elkjel) produserer varme og lader opp akkumulatortanken i de billigste timene. På den måten kan man spare en del på å “buffre” energi når strømmen er rimelig.
Jeg er likevel litt usikker på hvordan dette fungerer i praksis:
Jeg synes dette virker spennende og ser at potensialet for besparelse kan være stort, spesielt vinterstid når prisene varierer mest.
Samtidig er jeg redd for at styringen kan bli for avansert og at det i praksis enten gir små utslag eller går på bekostning av komfort.
Har noen her inne satt opp en slik løsning? Fungerer det bra i hverdagen, eller er det mer styr enn det smaker?
Alle erfaringer og tips tas imot med stor interesse.
Jeg vurderer å sette opp et system som lar vannbåren gulvvarme utnytte de billigste timene på døgnet, og samtidig redusere forbruket når strømprisen er på topp.
Tanken er å bruke styringssystemer som kobler seg direkte mot Nord Pool-prisene eller via tredjepartsapper (for eksempel Tibber, Futurehome, Home Assistant m.fl.), slik at varmekilden (varmepumpe eller elkjel) produserer varme og lader opp akkumulatortanken i de billigste timene. På den måten kan man spare en del på å “buffre” energi når strømmen er rimelig.
Jeg er likevel litt usikker på hvordan dette fungerer i praksis:
- Temperatursvingninger: Blir det for merkbart i rommene om gulvene står “på pause” i de dyreste timene? Vannbåren varme har jo treghet, men hvor mye kan man egentlig spare uten at komforten ryker?
- Teknisk oppsett: Kreves det spesielle styringsmoduler for å koble gulvvarmesystemet til spotpris-data, eller kan man løse det med en enkel smarthub?
- Kombinasjon med varmepumpe: Er det noen som har erfaring med å la en bergvarme- eller luft/vann-pumpe styres etter spotpris på samme måte? Eller blir det ineffektivt fordi varmepumpa bør gå jevnt for best COP?
- Akkumulatortank: Hvor stor tank trenger man for å få reell effekt av “lading” på billige timer?
Jeg synes dette virker spennende og ser at potensialet for besparelse kan være stort, spesielt vinterstid når prisene varierer mest.
Samtidig er jeg redd for at styringen kan bli for avansert og at det i praksis enten gir små utslag eller går på bekostning av komfort.
Har noen her inne satt opp en slik løsning? Fungerer det bra i hverdagen, eller er det mer styr enn det smaker?
Alle erfaringer og tips tas imot med stor interesse.