Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Cobra Kai

Sersjant
21 Sep 2025
11
1
Jeg vurderer å gå litt mer “all in” på smart styring av strømforbruket hjemme.
Planen er å koble både varmtvannsbereder, elbillader og kanskje til og med vannbåren varme til et system som styrer ut fra spotprisene på strøm.

På papiret ser det jo helt genialt ut – lade bilen og varme opp varmtvannstanken når prisen er lav, og skru ned forbruket når strømmen er på topp.
Men jeg er litt usikker på hvor mye man faktisk sparer i praksis, og om investeringen lønner seg.

Har dere erfaringer med:
- Tibber Pulse eller tilsvarende løsninger for sanntidsmåling?
- Styring av varmtvannsbereder basert på spotpris?
- Elbilladere som kan styres automatisk mot pris og kapasitet?
- Integrasjon mot smarthus (Home Assistant, Futurehome, etc.)?

Føles dette smooth i hverdagen, eller ender man opp med at dusjen er lunken fordi systemet “ventet på billig strøm”?
Og ikke minst – er dette faktisk noe som gir reelle besparelser på strømregningen, eller er det mest moro for oss som liker dingser og systemer?

Hadde vært veldig spennende å høre erfaringene deres – både fra dere som har gått for smarte løsninger, og dere som kanskje har valgt å styre ting manuelt i stedet.

Jeg har akkurat hva du beskriver:
Tibber + Tibber Pulse + Easy lader fungerer helt perfekt til å lade bil kun når det er billigst, og de har noe som kalles grid rewards hvor løsningen automatisk lader eller ikke lader avhengig av netteiers behov for balansering av nettet. Da får man betalt små summer for at løsningen f. eks. venter med å lade selv om strømprisen i grunn tilsier at man burde det.
Har VVB og vannbåren varme koblet med bryter som styres etter billigste strømpris. Styrt av script i smarthuset på bakgrunn av info fra Tibber. Siden en kjent prisperiode er maks 35 timer frem i tid, og scriptet ikke er allverden smart, så har jeg opplevd en sjelden gang at "5 billigste timer" i prisperioden medfører at varmtvannsberederen er avskrudd for mange timer, og det blir litt dårlig varme til flere dusjer. For vannbåren varme har jeg ikke tilstrekkelig lagringskapasitet for varme til å skru av mer enn de tre dyreste timene når det er veldig kaldt ute, mens nå på høst kan det være avskrudd i mange timer. Elkolbe.

Jeg har ikke data til å underbygge hvor mye jeg sparer. Jeg vil tro at jeg sparer mest på at strøm stort sett er billigere på natten og at det sammenfaller med at nettleien også er lavere da. I forbindelse med overgang til Norgespris hadde Tibber en utregning basert på eget forbruk, som fortalte at min gjennomsnittspris i N1 var på noe under 60 øre kWh. Altså ikke langt fra Norgespris. Jeg vil tro det skyldes at jeg bruker mest strøm når den er billigst. Jeg har allikevel valgt å gå for Norgespris, så jeg må nå endre min styring i smarthuset slik at det er perioden med lav nettleie som styrer når jeg skal forbruke strøm, og kanskje isteden styre slik at jeg i større grad kan ha last under kapasitetsleddene til netteier. Altså ikke kjøre VVB samtidig som lading av bil, etc.

Uansett, dersom man bor et sted hvor Norgespris er besparende så mener jeg det er mindre aktuelt med slike styringssystemer nå enn det var før. Mindre å spare med fastpris på strøm altså.

Jeg har bare magefølelse. Den sier meg at smart lading av elbil har noe for seg. Resten vil fort kreve kunnskap og investeringer med lite gevinst. Å koste på seg en dyr ny smart vvb kan en e.eks utsette ved mest mulig å dusje rett før en legger seg. Da varmes vvb på natta uten å kjøpe hverken ny eller komplisert styring.

• Like
Reaksjoner: KristianM
Har hatt Tibber + smarthus-løsning hjemme en stund nå. Konklusjon: ja, det funker — spesielt for elbillading og varmtvann — men det krever nøye tuning og en reserveplan.

Fordeler:
Automatisering gjør at jeg slipper å tenke på å flytte forbruk manuelt.
Potensialet for å spare er reelt når systemet justerer etter spotpris + nettkostnader.

Ulemper / utfordringer:

Noen ganger slår varmekilder seg av for lenge fordi systemet “venter” – du må ha buffer (terning) eller fallback.
Initial investering + teknisk innsats kan spise noe av gevinsten.
Gevinsten er lavere hvis du allerede har gunstig strømavtale / lav fastpris.

Kort sagt: smart styring kan være veldig nyttig — men det er ikke “sett og glem”. Har du god innsikt i forbruk og systemer, kan det lønne seg.