Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HagenNissen

Menig
31 Jan 2026
3
0
Har fått øynene litt opp for noe henlt nytt (for meg) den siste tiden: IBC-dunker!
Både selve tanken på 1000 liter og den stabiliserende rammen rundt kan brukes til mye smart.

Første gangen jeg kom over dette var når jeg søkte litt på nettet etter smarte måter å bygge et vannspeil eller fontene i hagen.
Jeg postet litt om dette i en egen tråd her på forumet: IBC-Kaskadefontene — Profesjonelt resultat på Gjør-Det-Selv-budsjett

Jeg tenker disse IBC-dunkene og rammen rundt kan brukes til så mangt.
Vannbeholder, fontene, vannspeil, minidrivhus, blomsterkasse, vedstativ +++

Her er det jeg fant som virkelig gjorde at jeg fikk øynene opp for alt smart man kan finne på.

618868344_1476283444339628_4042983854113724999_n.jpg

Nok en gang forsøker jeg meg som oversetter av engelsk tekst, men dere forstår nok hovedpunktene i teksten.
Har forsøkt sette teksten i en norsk kontekst:

IBC-containere (1000 L) som hage- og gårdsinfrastruktur
IBC (Intermediate Bulk Container) – ofte kalt IBC-tank, IBC-container eller «tote» – er vanligvis en plasttank i stålbur, typisk på 1000 liter (noen finnes også i 600–1250 L). De er laget for industriell transport, men kan enkelt bygges om til svært nyttige løsninger i hage, på småbruk og rundt hus.

REGNVANNSOPPSAMLING
Plasser en IBC-tank under et nedløpsrør for å samle takvann. Monter kran/utløp nær bunnen for slange-tilkobling. En tank på 1000 liter kan vanne hagen i lange perioder, spesielt i tørre somre.

Tips for norske forhold:
Bruk filter/sil i toppåpningen for å holde ute løv og rusk.
Bruk myggnett eller tett lokk over åpninger (mygg kan legge egg i stillestående vann).
Husk frost: Tøm eller frostsikre før vinteren, ellers kan tank/kran sprekke.

PLANTEKASSE / HØYBED
Kapp av toppen, bor dreneringshull i bunnen og fyll med god jordblanding. Stålburet fungerer som solid avstivning når det er mye jordvekt. Høyden gjør at du slipper å bøye deg så mye ved planting og høsting.
Egner seg godt til tomater, paprika/chili, urter og grønnsaker.

MINI-DRIVHUS
Kutt ut en side, og lag en «dør»/front med klar polykarbonat eller drivhusplast. Inni får du et lunere mikroklima som passer til forkultivering og for å forlenge sesongen for varmekjære planter.
Norsk tips:
Sørg for ventilasjon på varme dager – små volum blir fort overopphetet i sol.

DYRESKUR / FÔRLAGER
Lag en trygg åpning, og legg inn halm/høy som strø. Stålburet beskytter mot gnaging og gir struktur. Kan gi ly og tørt opphold for f.eks. høns, kaniner eller geiter (avhengig av størrelse/innredning). Øvre del kan brukes til lagring av tørt fôr beskyttet mot fukt og skadedyr.

HEVET VANNTANK (TYNGDEKRAFT)
Sett tanken 1–1,2 meter opp på en solid plattform. Da får du nok trykk til enkel dryppvanning eller vannkopp til dyr uten pumpe.
Tommelregel: 1 meter høydeforskjell gir ca. 0,1 bar (≈ 1,4 psi).
(For mer trykk må tanken høyere opp – og plattformen må dimensjoneres trygt.)

VEDLAGRING
Bruk stålburet alene (ta ut plastblæren) til å stable ved opp fra bakken. Luft passerer gjennom burvegger, som gir raskere tørk. Holder veden ryddig og reduserer fuktopptak fra bakken.

HUNDEVASK / «MUD ROOM»-KAR UTE
Bygg om tanken til et vaskekar i arbeidshøyde med sluk/slangeutløp for skitne hundepoter. God høyde sparer rygg, og avrenning kan ledes bort fra området.

Innkjøp og sikkerhet (viktig!)
Velg helst matgodkjent IBC (tidligere brukt til f.eks. juice, sirup eller andre næringsmidler) hvis den skal brukes til hage og vann som kan komme i kontakt med spiselige vekster.
Unngå tanker som har inneholdt kjemikalier, petroleum, løsemidler eller ukjent innhold.
Vask grundig før bruk.
Pris i praksis i Norge varierer, men ofte i området ca. 500–1500 kr avhengig av tilstand, om den er matgodkjent, og lokal tilgjengelighet.

Noen andre smarte bruksområder for IBC-containere/tanker?
Post gjerne bilde eller tegning av ditt IBC-prosjekt. :love:

Jeg tenker sjekke på Finn og se om jeg får kjøpte 5-6 stykk så jeg har de klar til sommersesongen starter.

IBS gies ofte vekk gratis, var nett 100 stk. i Bergen som vart gitt vekk (men eg trur ein måtte hente min 10 stk. så eg stod over da eg kun hadde brukt for 4-5)
Har aldri betalt ei krone for dei, eg bruker dei til ved (men har traktor da..)
Har planer om å bruke halve plastdeler til kålrabi til våren da dei er enkle å dekke til med insektsduk.

• Love
Reaksjoner: HagenNissen