Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
293
173
Sandnes
Heisann!
Huset vårt har en del stående kledningsbord som har råteskader nederst og som dermed må byttes.

Nå når OBS Bygg har 30% rabatt på kledning, tenkte jeg at tiden er inne. Føyk bort for å se om de hadde bord på 2.7m eller 5.4m. Niks, det har dem ikke.
Har så kjørt innom alle byggvarehus i regionen og INGEN (bortsett fra XL bygg til fantasipris) har disse to lengdene.
Så jeg må derfor finne meg i å skjøte noen seksjoner for å unngå å måtte kaste opptil 2.4m bord, spørsmålet er bare hvordan få dette til å se noenlunde greit ut?
Skjøte butt i butt med Tec-7? Har begrenset med verktøy enn så lenge, så minst mulig bearbeiding er ønskelig.

Til opplysning så er dette et lappeprosjekt til vi skal ta hele kledningen om noen år, så kravet er ikke mange tiår uten å råtne.

Alle tips er velkomne. :)

Vedlegg

• 20250902_143206.jpg
    20250902_143206.jpg
    709,2 KB · Sett: 7
Har en virkelig sluttet å selge kledning i fallende lengder?
Med en tidshorisont på noen få år ville jeg gjort minst mulig. Der en må bytte ville jeg bare brukt buttskjøt, men grunnet og malt endene før oppsett. Hvis det skulle stått lenger ville jeg skråskåret endene med fall utover.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Har en virkelig sluttet å selge kledning i fallende lengder?
Med en tidshorisont på noen få år ville jeg gjort minst mulig. Der en må bytte ville jeg bare brukt buttskjøt, men grunnet og malt endene før oppsett. Hvis det skulle stått lenger ville jeg skråskåret endene med fall utover.
En skulle tro dem hadde standard lengder med faste inkrementer fra 2.7m opptil 5.4m med tanke på hvor mange 1,5 etasjers hus i Norge med stående kledning. Så feil kan man ta.
Monter og Maxbo hadde snåle mål på f.eks 3.24m og 4.16m.
De som jobber i byggvarehuset sier at dem ikke kan spesifisere lengden på bordene i bestillingen, kun total lengde, så får dem varierende lengder, f.eks halvparten 4.5m og resten 5.1m som OBS Bygg har nå.

skråskjær og så lim endene :) du vil ikke ha de butt i butt

skråskjær heller 45grader på endene
Hvilket lim skal en bruke, trelim eller Tec-7?

jeg brukte tec7 når jeg gjorde det. og har ikke hatt noe problem med det, men om det er det mest optimale limet aner jeg egentlig ikke :)

Jeg hat toppbordet på terrassen skjøtt med polyuretanlim. Holder fortsatt etter 45 år i sol og regn.
Jeg ville for all del ikke brukt Tec7 til dette. Tec7 trenger ikke en micrometer inn i treverket og vil på sikt medføre råte.
Skjøt butt-i-butt eller helst 45grader og lim med denne:
Casco Cascol Polyurethane trelim
Dette limet trenger inn i treverket og herder. Tåler vær, vind, snø og gruff.
Vis vedlegget 2895
Flott! Da blir det å få tak i en slik tube. :)
Så til neste spørsmål angående skjøtene. Jeg vet at skjøt burde være på lekten, men hvor stor avstand fra lekt er det akseptabelt å lime?
Nå har jeg jo overliggere og underliggere så kanskje ikke så forferdelig nøye i mitt tilfelle, men det er en grei ting å vite (Noen underliggere må dog skiftes). :)
Låner bilde fra "Det" forumet da det gir et bra eksempel med varierende lokasjon på skjøtene:
1756843531880.png

Ingen som har kommentar angående dette, er det kanskje jeg som overtenker? :)
Tenker forøvrig at skjøten kommer 30cm (hvis jeg kjøper 5.1m lengder) under takutstikk.

Jeg vet at skjøt burde være på lekten, men hvor stor avstand fra lekt er det akseptabelt å lime?

Jeg tror du er inne på det vesentligste selv.
Det beste, og fagmessige, er å legge skjøten på tilfarer/lekt - alt annet er litt unødig.
Du sparer lite på å legge skjøten andre steder.

Meeen, hvis du ønsker å legge løpende, så er det jo slik at jo lenger unna et spikerslag du kommer, desto mindre stabil er skjøten.
Det meste stabile stedet, totalt sett, er når du skjøter midt mellom to lekter. Lik avstand på begge stumper.
Skjøter du 10 cm fra den ene lekten, så får du tilsvarende laaang avstand fra lekten nedenfor.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen