Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Knappen

Menig
22 Jan 2026
2
0
Installerer nettverk i bolig og da skjermet Cat6A til et patchpanel i teknisk rom.
Leser ulike råd om jording av skjerm og noen sier kun i én ende og andre sier begge ender.
Hva er riktig fremgangsmåtee?

Finnes det reell risiko for jordsløyfer/støy ved jording i begge ender i bolig?

Tviler sterkt på om dette gjør noen vesentlig forskjell i en enebolig, jordsystemet for huset forøvrig er jo koblet sammen i et punkt i hovedtavla/kjelleren. Personlig hadde jeg bare koblet jord i ene enden, da patchpanelet, og så heller revurdert om du mot formodning ikke greier å få 10G gjennom kablene.

• Like
Reaksjoner: Knappen
Skjermet Cat6A i strukturert kabling termineres normalt i begge ender.
Først i keystone/uttak og i patchpanel) + at patchpanel/rack bondes til byggets jord/utjevning i teknisk rom.
I andre enden termineres jord i keystone/stikk, så er det opp til type kabel som brukes videre frem til PC, AP osv.
Jord bør føres gjennomgående i hele systemet, hvis man ønsker følge standarden.
Ser ingen god grunn til å utelate dette.

Hvis man ønsker å unngå potensialforkjeller eller oppnå galvanisk skille, mellom f.eks. bygg/garasje ol. så bør man vurdere å benytte fiber på slike strekk. Like fult termineres Cat.6a jord i begge ender.

• Like
Reaksjoner: Knappen
Standarden er at skjermen skal termineres i begge ender.
Det gjøres i større installasjoner langt større enn eneboliger, så kan ikke se for meg at det skal være noe problem.
Men skal sies at denne elektro-biten har jeg ikke veldig greie på.

• Like
Reaksjoner: Knappen og Patron