Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LesGo!

Korporal
6 Feb 2025
9
6
Jeg mistenker at vi har klart kunststykket å dra skjeggkre inn i huset.
Dette passer særdeles dårlig ettersom vi har tenkt til å selge huset om ikke så mange månedene. :eek:

Tok en kikk på denne tråden her på forumet: Skjeggkre vs. Sølvkre - Hvordan se forskjell? og har konkludert med at det er Skjeggkre vi har fått i hus.

Så hvordan blir vi kvitt dette dritet som mest sannsynlig har fulgt med på lasset når vi bar inn masse nyinnkjøpt driit som hadde pappemballasje?
Finnes det gift som jeg klan legge ut?

Jeg er mest keen på å rydde opp i dette selv uten å blande inn profesjonelle aktører.
Ønsker jo ikke "on-record" at jeg kjenner til at jeg har fått disse krypene inn i huset.

Er det noen sjanse i havet at vi klarer å fikse dette selv?

Ctenolepisma_longicaudata_(long-tailed_silverfish),_Mook,_the_Netherlands.jpg

Brodern har hatt proff hjelp i årevis og de popper enda ut av veggene, mye mindre enn før da seff.

Jeg har troen på vanlig bord salt langs alle lister. Dette drar ut fuktighet og skader ingenting.

Sett ut noen lim feller for å se omfanget hos deg.

Hei
Tidligere fikk man hvertfall kjøpt forgiftet åte - usikker på om man får tak i det lenger, men jeg har en eller to pakker liggende som jeg kjøpte i forbindelse med kjøp av ny bolig for noen år siden.
Tanken var da at de spiste denne åten som ble lagt ut som små "prikker" og døde, og deretter forgiftet den neste som spiste den igjen. (De er meg bekjent kannibalistiske).
Evt hør med fagfolk :)

• Like
Reaksjoner: Konnerud
Folkehelseinstituttet:

I Norge lever skjeggkreene kun innendørs, og man kan møte dem hele året. De er observert i bygg over hele landet, og mange av funnene er fra moderne leiligheter (3). De er altetende, og selv små mengder brødsmuler, mel, matrester, døde insekter, tørre blader eller andre organiske materialer vil være tilstrekkelig til å holde liv i en bestand. Voksne individer kan overleve lenge uten å ta til seg næring (4) og de kan klare seg på enkle materialer som papir og tapet (5). Full utvikling fra nymfe til voksen krever en mer variert diett (upubliserte data). Utviklingstiden er avhengig av temperaturen og strekker seg fra 18 måneder til 3 år (figur 5). Etter kjønnsmodning kan de voksne leve lenge, og de legger rundt 50 egg pr år.

Skjeggkre er nattaktive og oppdages derfor ofte når man skrur på lyset om natten. De trives best ved høy fuktighet, men sammenlignet med sølvkreet klarer de seg også bra i tørrere miljøer (2;3). De finnes derfor også i rom uten innlagt vann, sluk og avløp. Både voksne individer og nymfer er sensitive for lave og høye temperaturer. Utvikling og aktivitet begrenses kraftig ved temperaturer under 16 °C og stanser helt ved 11 °C (4). Temperaturer over 26 °C begrenser også levetiden betraktelig, og de vil kun overleve i få timer ved temperaturer over 40 °C (4).