Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Plymouth

Korporal
16 Feb 2025
6
2
Hei folkens.

Kona har bestemt at vår tomt på 1,8 mål skal smykkes med en skigard fra Klassisk Skigard AS rundt alle 4 sider av eiendommen.
Jeg har luftet ideen med alle fire naboer og samtlige er positive, bortsett fra èn.
Vedkommende er rett og slett motstander av hekk og gjerde og liker tanken på at han ikke skal sperres inne på sin egen eiendom.
Greit nok.

Jeg orker ingen krangel eller juridiske komplikasjoner med denne naboen.
Mitt spørsmål må derfor bli; hvor langt inne på min eiendom må jeg sette min skigarden for at naboen ikke skal ha noe han skal ha sagt?
Jeg tenker altså løse dette ved å trekke skigarden x-antall meter inn på min tomt, slik at det ikke blir noen konflikt.
Så derfor; hva er diise x-antall meter jeg må trekke skigarden inn på egen eiendom?

skigard-foto-1-2.jpg Skigard-med-vier-foto-scaled.jpg

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men kan jeg spørre hva en slik skigard koster per meter.

Skigard er veldig flott synes jeg, så trist at naboen din velger dette standpunktet.
Lykke til!

Her er det vel Naboloven som bestemmer, der du kan sette opp gjerde på egen tomt så lenge det ikke er til unødvendig eller urimelig skade eller ulempe til naboen. Gjerder mellom naboer er ikke noe kommunen legger seg opp i og det er regulert til grannegjerdeloven.
Husk at den ikke må være over 1,5 meter høy, da må man søke.
Gjerdeplikt og gjerdevelikehold kan slå inn hvis naboen er ekstra kranglete.

Tenker du slipper unna med å plassere gjerde 1 meter inn til din tomt fra grensen, gjerne litt mer for slingringsmon, slik at du har en buffersone for eventuell vedlikehold og naboen har også litt ekstra å gå på.

• Like
Reaksjoner: Plymouth
Gjerder som ikke står i grense mot vei, eller som står i grense mot vei men ikke er høyere enn 1,5 meter er unntatt fra melding- og søknadsplikt etter plan- og bygningsloven.

Forutsetningen er at det dreier seg om enkle plankegjerder, flettverksgjerde, smijernsrekkverk og andre typer rekkverk med en enkel, åpen konstruksjon av treverk, netting, smijern eller liknende.

Andre typer gjerder er søknadspliktige.

Har du rett til å sette opp gjerde mot naboen?
Gjerder mellom naboer som en privatsak som kommunen ikke legger seg oppi. Forholdet er regulert i en egen lov om grannegjerde at 5. mai 1961.

Det følger av denne at en nabo har rett til å sette opp gjerde i nabogrensen så lenge han betaler det selv.
Foreligger det gjerdeplikt skal utgiftene deles.
Forutsetningen er at gjerdet er laget og vedlikeholdt slik at det ikke er til unødvendig eller urimelig skade eller ulempe for naboene.
Det må blant annet stilles visse krav til det estetiske, og gjerdet skal altså som hovedregel ikke påføre naboen større ulemper enn det nabogjerder vanligvis gjør.

Gjerdet settes på grenselinjen
Gjerdet kan settes i grenselinjen, og ikke lenger inn på naboens eiendom enn på egen eiendom, og ikke lenger inn på naboens eiendom enn 0,5 m.

Man kan altså plante en hekk i nabogrensen, som kan vokse 0,5 m inn på naboens eiendom, men naboen kan protestere hvis den gror lenger inn, og naboen kan selvsagt ikke pålegges noen plikt til å trimme hekken.

Ønsker man en hekk mot naboen som vil kunne vokse seg mer en 1 meter bred, bør man altså sette den såpass langt inn på egen eiendom at man har muligheten for trimming fra egen eiendom.

Det beste vil for mange være å bli enige med naboen om en felles hekk som man trimmer fra hver sin side.

En nabo som mener at gjerdet er i strid med loven, kan kreve et gjerdeskjønn for å få spørsmålet avgjort. I lensmannsdistrikter blir skjønn i førsteinstans bestyrt av lensmannen, i byer av en tingrettsdommer.

Kilde: Huseierne.

Se også denne hos Advokatmatch: Hva sier naboloven om gjerder?

Utgangspunktet tilsier byggerett av gjerder
I utgangspunktet har en rett til å bygge et gjerde mot naboen. Ett unntak er dersom gjerdet er til ulempe for naboen, eller om det medfører brudd på bestemmelsen om fri ferdsel i naturen.

I tilfeller der gjerdet medfører en større nytte for naboen enn kostnad, kan du kreve at naboen betaler for halvparten av gjerdet. Dette gjelder også for etablering av hekk og annen inngjerding av eiendom. Du kan også kreve at gjerdet eller hekken plasseres slik at den tar opp like mye av begges eiendom.

Altså tilsier naboloven om gjerder at du i utgangspunktet kan bygge et gjerde mot din nabo, så lenger du innfrir disse vilkårene.
Det er flere lover som kan ha betydning for gjerder. Både gjerdeloven, naboloven, plan- og bygningsloven og dyrevelferdsloven kan komme til anvendelse.

Grannegjerdeloven:
§ 6.
Granne har rett til å ha gjerde mot granneeigedom når han kostar det sjølv.

Du har rett til å sette opp gjerde mot naboen, så lenge det ikke er til direkte ulempe for naboen, og ellers ikke bryter med kravene i plan- og bygningsloven eller friluftsloven.

Sett gjerdet 1 meter fra nabogrensen, så er det ikke noe naboen kan ta deg på.